الأربعاء، ديسمبر 24، 2008

التدوينة البيضاء







تضامنا مع مدونى تونس
ومع كل مدون انتهكت حريته اينما كان



هناك 14 تعليقًا:

جنّي يقول...

السلام عليكم

ازيك يا دكتورة لعلك بخير ان شاء الله ..

بالطبع التضامن مطلوب في كل اقطارنا العربية للدفاع عن حرية التدوين والمدونين ..

وفي مصر احوج ما نكون لهذا التضامن من اجل الافراج عن المعتقلين من المدونين واخرهم محمد عادل ومحمد خيري ..

شكر الله لكي

تحيتي

kmt يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يمكن مش متابعه بس ممكن تقوللي ايه حكاية التدوينه البيضاء

تحياتي
الي اللقاء

samourai 4 ever يقول...

أولا حمدالله على السلامة يا جنه
ول إنها جت متأخرة
بس اهى جت فى الاخر

ممكن تفهمينى بقه ايه حكاية التدوينه البيضاء

انا كمان مش متابعه اوى و عايزة أفهم
و دمتــــــــــــــــــــى بألف خير

mostafa rayan يقول...

طبعا الحرية للجميع
بالنسبة لسؤالك انارديت عليها عندي
لك كل التحية

Gannah يقول...

اهلا بكم جميعا
استاذ سيد
كيميت
ساموارى
مصطفى
-----------------
هى دى حكاية التدوينة البيضاء

قبل عامين وبالتحديد في يوم 25 ديسمبر 2006 قام المدونون التونسيون
بأول إعتراض سلمي على الإنترنت بعد حجب مجموعة من المدونات التونسية على شبكة الإنترنت ، وتمثل الإعتراض في قيام المدونين التونسيين بنشر تدوينة خالية في يوم 25 ديمسبر تحمل شعار يوم التدوينة البيضاء ، وقد تضامن معهم في هذا الوقت كثير من المدونين المصريين بقوة وبنفس الفكرة ، وتكرر يوم التدوينة البيضاء في نفس اليوم عام 2007 نظراً لإستمرار سياسة الحجب في تونس ، وللعام الثالث على التوالي تقوم المدونات التونسية بإستكمال الإعتراض السلمي بيوم التدوينة البيضاء الثالث في 25 ديسمبر 2008
------------------------------
انا شخصيا متضامنة مش بس مع الاخوة التوننسيين
لا
مع كل مدون فى اى مكان يتم التدخل فى مدونته بحجبها او ازالة بوستات منها
واكيد تعرفوا ان ده حصل مع ابيتاف ونوارة نجم صاحبة جبهة التهييس الشعبية

انا الحقيقة عرفت الموضوع من مدونة آبى صاحبة مدونة كوكب آبى
جزاها الله خيرا
تحياتى

romansy يقول...

حمد الله على سلامتك
اكيد الحريه دى شئ مهم
وبيبقى صعب قوى ان الانسان يقدر يقول كلام
ويتحبس جواه
انا معاكى يا جنه
طبعا
ومع كل المدونين

rovy يقول...

السلام عليكم

اختى الحبيبه وحشاااانى
بالطبع انا متضامنه مع كل مدون انتهكت حريته فى اى مكان بالعالم ..

تقديرى و تحياتى غاليتى

غير معرف يقول...

تضامنا مع كل أم تخشى على أولادها من عواقب الكلام فى السياسة أرجو الله أن يجعل هذا البياض أمام أعين من يحاول إيذاء أى شخص يقول كلمة حق عن حق و ليس مجرد شعار ليمشى مع التيار ليقال له يا له من مغوار لا يخاف الأخطار
تحياتى لكل من حاول البناء فى أى مدونة و ليس فقط من حاول الانتقاد لمجرد الانتقاد
هدانا الله جميعا لما يحب و يرضى
رجاء للجميع
أرجو تجديد النية ليبارك الله فى كل ما تكتبون و يتحقق منه ما ترجون بإذن الله

arsenalwy يقول...

جنة

مكنش عندى فكرة بالموضوع ده وانتى فدتينى بيه

اول زيارة لي وان شاء الله ستتكرر

princess يقول...

انا للاسف لسه منزلة بوست بس هحاول اعمل تحديث
مرسى يا جنة ولكل اللى عرفنا بالدعوة دى

الربان يقول...

إذا ضاقت عليك الدنيا فلا تقل يا رب عندي هم كبير بل قل يا هم عندي رب كبير

Unknown يقول...

السلام عليكم
ازيك يا قمر وحشتينى
وقفة تحسب لك كعهدى بك دائما
تحياتى وحبى واشتياقى لرؤياكى والحوار الطويل معك
وفقك الله الى ما يحبه ويرضاه
ادعى لى

صوت من مصر يقول...

التضامن حلو بس مفهمتش ؟

blue-wave يقول...

تمام كدا