الجمعة، أكتوبر 24، 2008

اللى يعيش ياما يشوف و اللى يمشى يشوف اكتر

صباح مشمس جميل و الأشجار شديدة الخضرة ..... قررت السير الى العمل بعد ان تحررت من المعطف الثقيل واحتفظت بمظلتي فقد تمطر السماء فى اى وقت.... امامى الآن 30 دقيقة فقط لأصل إلى العمل إذا سرت بخطوات سريعة .. بدأ المشي ورأيت الشباب من حولى بالملابس الخفيفة و ألوان تشبه ألوان الطبيعة الجميلة وضعت سماعة الراديو فى اذنى كى استمع إلى نشرة أخبار الإذاعة المحلية، فالاستماع إلى الراديو يساعدنى على تحسين لغتى الانجليزية والأهم انه يعرفنى كيف يفكر هؤلاء الناس.
كنت اعجز أحيانا عن الفهم، فالهُوة بيننا و بينهم كبيرة ولكنى تعودت أن اسأل عما اجهله فغالبية الانجليز مهذبين، يرحبون دائما بأسئلتى و يجيبون عليها بصبر عجيب، وربما أخبرونى عن الكتب التى يمكن أن ارجع إليها فى هذا الموضوع فهم شعب يحب القراءة حبا شديدا و الكتاب يكاد لا يفارقهم.
----------------------------------------------
توقفت فى هذا اليوم عند خبر مفاده أن هيئة الخدمات الصحية البريطانيه تدرس تخفيض نفقات الإخصاب خارج الرحم (طفل الأنابيب) لكل امرأة توافق على التبرع ببويضاتها لامرأة أخرى عاجزة عن الإنجاب بسبب إصابتها بمرض يمنع المبيض من إنتاج البويضات....معنى الخبر أن المرأة ستعطى بويضاتها لزوجين لا تعرفهما !!..... اصابنى الذهول عند سماع الخبر حتى انى توقفت عن السير و جلست على احد المقاعد المنتشرة على جانبى الطريق....يا الهي كيف يفكر هؤلاء الناس... أليس هذا خلطا للأنساب !!!!!
إن هذه البويضة الصغيرة تحمل معها سر الحياة .... كيف توافق امرأة على أن تشترك مع رجل لا تعرفه فى تكوين جنين ثم يذهب هذا الجنين إلى رحم زوجتة أو صديقتة و لا يكون للمتبرعة اى علاقة بالطفل الذى يُفترض انها أمه ... الأمر عندهم سيان....أفقت من ذهولى على صوت طفل صغير يبكى و مضيت أكمل طريقى إلى العمل و قلت فى نفسى اسأل ...
------------------------------------------------
كان معنا فى فريق البحث طبيب للأمراض الباطنية أوشك على التقاعد و كان يعمل سكرتيرا في لجنة الأخلاق الطبية فى اكبر مستشفيات المدينة كما انه عضو فى اللجنة الوطنية للأخلاق الطبية والتى تعقد اجتماعاتها بصورة دورية فى العاصمة لندن... طرقت الباب واستأذنت فى الدخول ثم أخبرته بما سمعت و طلبت منه رأيه...
نظر لى الدكتور ردل – هكذا كان اسمه - و علامات الأسى باديه على وجهه و قال انه لا يوافق على ذلك وانه سيسجل اعتراضه عند مناقشة القرار فى اللجنة الوطنية، ثم استطرد قائلا إن التبرع معناه أن تعطى المرأة بويضاتها بكامل إرادتها كعمل انسانى، والتخفيض فى النفقات الذى ستحصل عليه فى المقابل يعد إجبارا معنويا على التبرع وهو ما لا يوافق عليه، لان هذا يعد انتقاصا لحريتها فى اتخاذ القرار !!... أنهى كلامه بأنه يخشى أن تقرر اللجنه الموافقة على القرار سعيا لتوفير البويضات لعدد اكبر من المرضى !!
شكرته و خرجت من عنده و قد زاد ذهولى .... فهم لا يعنيهم أبدا مسألة اختلاط الأنساب و إنما ينظرون إلى البويضة نفس نظرتهم إلى أى عضو من الأعضاء البشرية الأخرى ومن وجهة نظرهم انك تملك جسدك كاملا و لك الحق فى أن تتبرع بأى جزء منه كنوع من العمل الخيرى بشرط أن تختار التبرع بكامل إرادتك و بدون أية ضغوط.
-------------------------------------------------
كانت أمى دائما تقول "اللى يعيش ياما يشوف و اللى يمشى يشوف اكتر"، إن السفر و الغربة هى المشى الذى كانت تتحدث عنه امى ... ففى الغربة ستتعلم انه لا حدود للاختلافات بين البشر و أن عقولنا تختلف كما تختلف بصمات أصابعنا و كلما استمعت أكثر تعلمت أكثر ....ليس بالضرورة أن تتفق مع الأخر و لكن من الضرورى أن تتقبله وان تتأمل كيف يفكر فمهما كان فكره مخالفا فان لديه شيئا يضيفه إليك...حتى الشر المطلق الذى نراه فى اختلاط الأنساب هم ينظرون إليه على انه عمل خيرى يدخل السعادة على زوجين!!! نحن لا نتفق معهم و لكن لا ضرر من أن نفهمهم ...... سبحان الله ..... ليتنا نفتح عقولنا لنتعلم أن لله حكمة فى خلق البشر مختلفين ... ليتنا نستمع إلى بعض و أن نختلف دون أن تعلوا أصواتنا و دون أن نحاول فرض أرائنا على الآخرين .
إن السياحة فى عقول البشر متعة لا يعرفها إلا من جربها .... إن كل عقل هو عالم قائم بذاته و دائما فيه من العجائب ما قد تعجز عن وصفه ... الغربة علمتني الكثير و كلما تعلمت شيئا أدركت أن الحياة أقصر من أن نتعلم فيها كل شىء ... كنت دائما أحلم أن أقطع الأرض سيرا على الأقدام و أن أتحدث إلى كل البشر .. والآن ما زلت احلم ربما يوما أجد من يشاركنى الحلم .... من يسير معى فى الأرض طولا وعرضا .... أرى العالم بعيونه فيبدو معه أجمل ...... أو ربما أجد من أراه انعكاسا لكل البشر فأقرر أن أتوقف عن السفر.
------------------------------------------------------------------------
تنويه
نبهنى مهندس مصرى إلى ضرورة التنويه أن البوست سبق لى نشره فى مدونتى الأولى همسات مصرية

هناك 43 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بأحجز بس أول تعليق

(عُ)

غير معرف يقول...

برافو

برافو

برافو

عجبني أوي المقطع الأخير اللي باللون الأحمر

بس ياريت حد يفهم

(عُ)

princess يقول...

السلام عليكم
الى يعيش يا يشوف فعلا
الناس دى بتستخدم العلم ومفيش حدود تحجم استخدامها
يعنى مثلا مفيش حدود دينية تخليهم يعرفوا ان ربنا ادانا العلم عشان نستخدمه فيما يحب ويرضاه مش فيما نهانا الله عنه (زى موضوع خلط الانساب ده)
الغربة بتعلم الانسان وبتديله خبرة فوق سنين عمره بس قصاد ده بتاخد منه كتير اوى
تحياتى يا جوجو

nona يقول...

الاى يعيش ياما يشوف و الاى يشمى او يسافر يشوف اكتر
اجمل شى انك تكون مستمع لكل من حواليك و ان تتامل فى كلامهم بس ناخد الاى يناسبنا
و الغرب على اد مافية تقدم للعلم ولكن اوقات تحس انهم بيوصلوا لحافة الجنون و كل مبررهم هو سعادة الاخرين
يمكن هما مفتقدين نقطة الدين و الحرام و الحلال
بس انا شايفة زاى ما بنكتسب من الغربة بنفقد اشياء اخرى امامها
تحياتى

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

انا فاكر اني قريت الموضوع ده قبل كده من زمان
و علقت عليه كمان
و لا ايه ؟

مجداوية يقول...

السلام عليكم
منذ يومين بالتحديد كنت أرى برنامج أوبرا وكانت فقرتهم الدرامية التى أبكتهم جميعا فقرة فتاة من الفلبين حلم حياتها أن تغنى مع سيلين ديون التى تعشقها والحقيقة أن البنت صوتها جميل جدا ولكن قضية عمرها وحلمها هو هذا وقد تحقق وستكمل مشوارها مع الفن ,,وتعجبت لهؤلاء وأن ما يبكيهم قد نضحك نحن منه فلانسان ابن بيئته وما تعلم ولهذا نجد كثير من المسلمين مشوهي الفكر ومشوهي الانتماء لمحاولته الانتماء للغرب
العالم أصبح فى بيتك أيضا من خلال شاشات التليفزيون والنت فالمشى الآن جزءا كبيرا منه أصبح مشيا بين القنوات ولكن بالطبع معايشتهم ستكون أوقع ولكن مما أراه فأنا أكتفى بالمشى بالريموت والماوس لأنه عالم مخيف رغم ما به من مناظر طبيعية خلابه
أحيانا الجهل نعمة والمعرفة نقمة
وقد أمرنا الله أن نسير فى الآرض لنرى عاقبة المكذبين أى للعظة والاعتبار فمن يستطع فليفعل
ادعو الله ان يحقق لك كل امنياتك وجميل ان تأخذينا معك كما فعلت بهذه التدوينة

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

و آدي يا ستي التعليق القديم
:)

حقاً ان في اختلاف الشعوب و عقولهم لغرائب

همس الاحباب يقول...

تسلم ايديكى

البوست رائع جدا
وخصوصا الخلاصة النهائية
نعم كل انسان عالم لوحده
وفيه من العجائب والاسرار الكثير والكثير
ربنا يوفقك لما يحبه ويرضاه
تحياتى اختى الكريمة

بنوتة يقول...

تحياتى ليكي قال الله تعالى "وخلقنكم قبائل وشعوب لتعارفوا"
الحمد لله على نعمة الاسلام

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهلا حبيبة قلبى واختى فى الله جنة
سياحة فى عقول البشر حلو اوى التعبير دا00 بصى فعلا فى اختلافات كبيرة بين البشر مش بس من اجل العقيدة لكن حتى فى الفهم لمعانى الكلمات والعقيدة والدين الواحد ممكن ان اكثر من فرد يهمه بأسلوبة الخاصة على انه الصح
المشكلة فى اننا لا نحاول التفهم او النظر وتقبل وجهات نظر اخرى وان كانت معارضة
طبعا انا مش معى اختلاط الانساب لكن مع التمعن ومحاولة فهم الفكر الاخر

لى عودة موضوعك بجد خطير ورائع
سلمت اناملك وسلمتى

صوت من مصر يقول...

عارفه فعلا الى يعيش ياما هيشوف لكن احنا فى مصر شوفنا كتير يعنى موتنا خلاص
صح

mohamed ghalia يقول...

اللى يعيش ياما يشوف و اللى يمشى يشوف اكتر
فعلا مامتك عندها حق
ولما تسافرى وتشوفى أكتر هتتأكدى
تحياتى
دمتى بود
تقريبا أنا كاتب موضوع فى نفس المشكلة

موناليزا يقول...

حقا لهم دينهم ولنا دين.
عجبتينى انك مادخلتيش معاه فى نقاش .
ورغم ان للغربة مساوئ الا انها كفيلة بتكوين خبرات عدة لولا هذه الغربة ماكنا تعلمناها فالغربة اختصار لعدد من سنوات بلا خبرة داخل بلدك وهذا يجعلك اقوى وانضج واقدر على تحليل الامور
ملحوظة:انا كمان نفسى اوى الف العالم وبحب المشى جدا بصى ايه رايك نتمشى مع بعض الى ان يأتى من يشارك كلا منا على حده فى رحلته حول العالم:)

rovy يقول...

ما زلت اذكر هذا البوست الذى شدنى لقرائته حقا اختى الحبيبه ..
اخذتنى معكى فى رحله فى انجلترا و وجدتنى امشى معكى واتبع خطواتك و بهرنى اسلوبك السلس والمتميز ..

اما عن موضوع البوست فهم حقا لا يشعرون بهول ما يفعلون الان ولكنى على ثقة من ان الايام القادمه سوف تثبت لهم ان فى بعدهم عن ما شرعه الخالق العظيم هلاكهم ..


اسعدنى قراءة البوست مره اخرى
حقيقى كانت الهمسات وحشانى جدا

دمتى بكل خير و سعاده

ودى و تحياتى

ahmed_k يقول...

إنهم لا يملكون هذا القدر من العاطفه والتمييز الروحي الذي تجعلهم يصلون لفكره إختلاط الأنساب وتداخل صفات وراثيه لأمرأة أخري في أسرة لا تمت لها بصله, لأنه أساسا موضوع الأنساب لا يعنيهم في شيئ
لدرجة محاولتهم إستنساخ إنسان
أو تحسين صفاته عن طريق اللعب في الجينات
كل هذه أمور يرفضها العقل السوي ولكنهم يملكون عقولا ماديه بحته
ولكنهم فقراء جدا من ناحية الروح والعاطفه
لدرجة أن ينفق احدهم الملايين ليتم تجميده بعد موته على أمل أن يكتشف العلم شيئا يعيد الإنسان إلى الحياه
ولا حول ولا قوة إلا بالله
بس على رأي المثل
رزق الهبل علمجانين

وتقبلي خالص تحياتي

Purplewaves يقول...

اللي يعيش ياما يشوف واللي يمشي يشوف اكتر
بالفعل العقول مليئة العجائب والغرائب لمن ينظر ويمعن النظر فيها، فهم لا تعنيهم قضية اختلاط الأنساب وكل ما يهتمون به هو الحرية الكاملة في التبرع بالأعضاء ولكن أليس في اختلاط الأنساب انتهاكا لحقوق الانسان ولما نهانا الله عنه
أعجبتني للغاية فكرة السياحة في عقول البشر فأنا مثلك أتمنى أن اجوب الأرض بأكملها لأرى اختلاف العقول

تحياتي

محمد فاروق الشاذلى يقول...

السبب فى اختلاف النتائج بيننا وبينهم هو اختلاف المنطلقات الفكرية فنحن ننتبه جيدا لتوافق خطواتنا مع الدين ثم نبدأ فى الوصول للنتائج من هذا المنطلق أما هم فيبدأون تفكيرهم من منطلق مغاير لذلك لابد أن ينتهوا إلى نتيجة مغايرة.
ولست هنا بصدد أن أقول من على حق ومن على خطأ.

كاميليا بهاء الدين يقول...

الحبيبة جنة

فى المسائل التى تتعارض مع الدين غالباً ما يكون الحوار فيها صعب ومرهق .. خاصة فى الثوابت .. ومثل هذه القضية وما تشعبت إليه مثل قيام الجدة بحمل طفل ابنتها عن طريق الحقن (طفل انابيب) ايضا كان صعبا ادراكه، والكثير والكثير من القصص فى هذا الموضوع.

هذا غير ما قامت به احدى الجهات من انتاج لعبة اطفال مصنعة من خلايا بشرية وحيوانية ، تأكل وتتحرك وتتنفس لتعيش ثلاث سنوات وبعدها تموت، تلك اللعبة التى انتشرت فى كندا وبعض الدول الاوروبية والتى تحمل ملامح غاية فى الغرابة فهي ليست ملامح انسان ولا حيوان بل خليط.
تٌرى !! كيف لطفل ان يلهو بلعبة ثم يراها تموت؟
ولماذا؟
وماذا سيكون حال هذا الطفل او الطفلة؟ وماذا يعلمونه من تلك اللعبة؟
لا ادرى

عجائب وعجائب سوف نراها تحت مسمى التقدم الجينى.

احييك على هذا البوست الجميل

تقبلى تحياتى

غير معرف يقول...

تعليقك من التعليقات اللي أنا بأنتظرها بشغف ..

إوعي تقولي إني ممكن أتضايق من تعليقاتك ..

حقيقي
أنا بأستفاد من كلامك ..

بالنسبة للتحديث عندك حق ..

أنا كتبت تعليق عند كيارا وإعتذرت وبين سبب إنفعالي ..

بس موش حابب أمسح التحديث عشان أفتكر غلطتي دايماً وأفكر قبل ما أكتب أي حاجة .. عاوز أقرص نفسي من وداني يعني ..

وحأفكر في موضوع الرد عالتعليقات ..

بس أستقر شوية نفسياً ..

ومتزعليش مني .. أنا محتاج المساعدة ،

بس بالراحة

غير معرف يقول...

ممسحتش التحديث

بس كتبت إعتذار

أتمنى أكون كفرت عن غلطتي نسبياً

بصراحة خجلان أوي من نفسي

وأدينا بنتعلم

ba7re يقول...

فعلا قبل 5 شهور من دلوقتى
كان ممكن محسيش بالبوست ده
بس لان شغلى فيه 17 جنسية مختلفة
اوربية و افريقية و اسياوية
و لكل فئة طباعها وقتها ايقنت صدق ما تقولين
فقد اطلعت على امور كثيرة و ثقافات لم يكن بى اى علم بها
و الاغرب صدقينى
وجدت ان غير المسلمين اكثر تمسكنا بتعاليم اخلاق الاسلام فالصدق شعارهم و الصراحة طريقتهم
تحياتى :)

اقصوصه يقول...

نحن لا نتفق معهم و لكن لا ضرر من أن نفهمهم

جمله يجب ان تكتب بماء من ذهب

اسعدني قراءة تدوينتك المشوقه:)

عاشقة القمر يقول...

فعلا بعيش في دنيا بشوف خاجات كثير
فعلا الغربه تكتشف في حاجات تسفيد منها حتي الغربه تعلم احد يكون مسؤل وتشوفى أكتر هتتأكدى أكتر هتتأكدى
النظر فيها، فهم لا تعنيهم قضية اختلاط الأنساب وكل ما يهتمون به هو الحرية الكاملة في التبرع بالأعضاء ولكن أليس في اختلاط الأنساب انتهاكا لحقوق الانسان ولما نهانا الله عنه مفيش حدود دينية تخليهم يعرفوا ان ربنا ادانا العلم عشان نستخدمه فيما يحب ويرضاه مش فيما نهانا الله عنه (زى موضوع خلط الانساب ده)
بجد بوست رائعه جدا

غير معرف يقول...

دائما ننظر بمنظورنا .. ونحكم بآرائنا

لم يحدث ان وضعنا انفسنا مكان الانجليز او غيرهم لنرى بعيونهم ..

الغريب ان هناك من ينتقد الغرب مع اننا نشاهد برامجهم ونستخدم الآلات التى هى من صنعهم ونتداوى بما اخترعت عقولهم .. ونأكل ماكدونالدز ونرتدى الجينز الذى اصبح هو الزى الاسلامى لكل البنات والصبيان فى العصر الحديث ثم نقول

عولمة ؟؟ !! ازاى ؟
قديما قال الشعراوى لو طلبنا من اى عربى ان يخلع ما عليه من ملابس ويترك فقط ماهو من صنع ايدينا لوقف عاريا

يقول المولى " وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا" كما قال " وهو الذى مد الارض وجعل فيها رواسى وأنهارا ومن كل الثمرات جعل فيها زوجين اثنين يغشى الليل النهار إن فى ذلك لآيات لقوم يتفكرون"

اذن الترحال هو لاكتساب الرزق والتعلم والتفكر وتبادل الحضارات .. فالحضارة الاسلامية لم تبنى الا بعد التفاعل والاختلاط بحضارات فارس والشام ومصر .. و الترحال ليس فقط لرؤية عاقبة المكذبين

الامام الشافعى نفسه يقول:
سافر ففى الاسفار خمس فوائد
تفريج هم واكتساب معيشة
وعلم وآداب وصحبة ماجد

فهى بالمناسبة خمس فوائد على لسانه وليست سبعة كما هو شائع

الحمدلله الذى انعم عليكى بهذا

الهدهد الطائر يقول...

المصادفة هي اني اليوم تابعت خبر تأثير الازمة الاقتصادية على سوق التبرع بالبويضات و كيف ان العرض قد تضاعف أربع مرات بغية الحصول على مبلغ ما بين 5000 و 20000 دولار مقابل التبرع.. و الخوف كان من عدم القدرة على السيطرة على الكفاءة الحيوية للمتبرعات.
المسألة هي أكثر بشاعة مما ذكرتي.. فهناك الكثير من البنوك الخاصة بالحيوانات المنوية التي يتم عن خلالها بيع و شراء العينات المطلوبة.. و دائما ما يتم التنوية إلى نجاح التجربة معمليا و مراقبة النتائج الاجتماعية و خاصة و ان هناك جيل قد تعدى العشرين نتاج هذه التجربة.. و كيف ان هناك آباء قد أكتشفوا فجأة بأن لهم العشرات من الأبناء الذين لا يعرفوا من هم آبائهم الحقيقيون.

فعلاً " اللى يعيش ياما يشوف"

..تحياتي...

SemSem يقول...

اول زيارة لى فى هذه المدونة الجميلة
باذن الله مش هتكون الاخير

عاجبانى اوى بصراحة خلاصة الموضوع
وهى ان كل واحد عايش فى ملك لوحده يمتلك اشياء لايملكها غيره

تحياتى
اتمنى زيارتكم لمدونة حواديت

romansy يقول...

كلما تعلمت شيئا أدركت أن الحياة أقصر من أن نتعلم فيها كل شىء ... كنت دائما أحلم أن أقطع الأرض سيرا على الأقدام و أن أتحدث إلى كل البشر .. والآن ما زلت احلم ربما يوما أجد من يشاركنى الحلم .... من يسير معى فى الأرض طولا
احلمى يا عزيزتى فما اجمل الاحلام وما احلاها ولكن بعد تحقيقها تكون احلى بكثير

منى يقول...

جنه الحبيبه
قرات منذ مده مقال للاستاذ عبدالوهاب
مطاوع رحمه الله وغفر له عن برنامج امريكى تقريبا للم الشمل
فبعض الاطفال تتعرض للتبنى من اسر مختلفه وتمنحهم القابها فتضيع الانساب
وفى بعض الحالات يحن الابن الوحيد للاسرته الحقيقه ويرسل للبرنامج كى يقوموا بتحرياتهم للوصول لاهله الحقيقين بعد مجهود رهيب جعل البرنامج على القمه هناك

لعلنا لذلك نقترب من حكمه قوله تعالى
(ادعوهم لابائهم)

يبدو انك تشاركينى نفس الحلم يا جنه
لكن حلمى القديم كان محليا
تمنيت ان اقطع ارض مصر سيرا اتعايش مع البيئات المختلفه واللهجات واالطباع والارواح والارض
واعيش حياه كل البشر وليتنى استطيع المساعده
لكن حلمى الان عالميا
لكمه مجرد حلم
اتمنى ان تجدى خير رفيق سريعااااااا
تحياتى

جنّي يقول...

السلام عليكم

هم ميكيافيلييين الغاية عندهم تبرر الوسيلة .. ولا يخضعون لضوابط شرعية ..

فاذا كانت غايتهم ادخال السرور على الأم او الأبن المتبني ..

فقد راعى الاسلام ونبيه صلى الله عليه وسلم ذلك دون الحاجة لخلط الانساب فمن يقول ان سيدنا زيد كان اسعد الناس مع النبي صلى الله عليه وسلم ..

فنحن المسلمون لنا غايات في منتهى الجمال ولكننا نصل اليها بضوابط واسس اخلاقية ..

اما السفر والغربة والتعلم فأخوك على سفر منذ زمن وتعلم الكثير والكثير ..

وفي امثلة القرآن ما يدل على اهمية السفر والترحال كرحلة النبي موسى عليه السلام ليقابل الخضر عليه السلام ويتعلم منه ومن خلال ثلاث قصص فقط ..

وردا على تعليق الاخ شريف ان جاز لي ذلك ..

نقد الغرب او غيرهم ليس بعيب .. فليس من الضروري ان نأخذ منهم كل ما يفعلونه ..
وكما نأخذ منهم فقد أخذوا منا الكثير وأذكر له مثال واحد مادي .. فمن اخترع خيوط الجراحة أليس أبو بكر الرازي ..
وإذا كانت العولمة أن نأخذ منهم ما ينفعنا ونتقدم به ونطوره فبها ونعمت أما إذا كانت إذابتنا في ثقافتهم وأخلاقياتهم وترك ثقافتنا وأخلاقيتنا فلا داعي لها ..

أشكرك اختنا الكريمة وأكرمك الله وأعزك

تحيتي

امل يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
حاجة مخيفة فعلا بحس كتير ان الغرب معندهمش مشاعر ولا أحاسيس زي العرب أو المسلمين .. المادية طغت عندهم على أي حاجة تانية ومعدش فيه أي تقدير لحاجة روحانية وفعلا اللي يعيش ياما يشوف جزاك الله خيرا على الموضوع الجميل ده

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

الى يعيش ياما يشوف ، واللى يدون يشوف اكتر
بوست اكتر من رائع
احمد

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

الى يعيش ياما يشوف والى يمشى يشوف اكتر..بس ياترى هل هاينبسط لو شاف..

عارفة اية المشكلة يا جنة ان المعرفة حمل حمل تقيل بجد ومش اى عقل يتحملة..ربنا يعافينا

محمود ابوالعزم يقول...

أنا عجبني اوي آخر مقطع
تعرفي
رغم اني في كليه طب
بس كنت بحب اروح اشتغل في الساحل الشمالي
مش للهدف المادي بالدرجه الاولي
انما عشان اقابل ناس واعرف طباعهم
واعمل في قلوبهم سياحه


اتنظريني دائما بين اصقاء مدونتك
واتمنى ان اراكي بين اصدقاء مدونتك

فشكووول يقول...

أولا سلام على من اتبع الهدى
قريب عندك .. حاجه تخلى مخ الواحد يدور .. ابنى ممكن يربيه ويعيش معاه حد تانى وهو ما يعرفش ان له اب تانى .. يابنتى هما تفكيرهم كدا ممكن يتبرعوا بأى شئ لعمل الخير من وجهة نظرهم.. تعالى بقى وشوفى اللى عندنا فى بلادنا .. واحده مشهوره تطالب بالترخيص للباغيات وعندها حججها التى تعتقد انها مقنعه .. ولو شفتيها فى التليفزيون حتقولى طبعا امال دى حتفكر ازاى ... ملابسها على رأى عادل امام .. لابسه شراب شوفى .. كل الاديان ترفض اختلاف الانساب .. حتى البابا شنوده رفض نقل اعضاء ذكوريه او انثويه للغير حتى لا تختلط الانساب .. عندنا المشايخ المسلمين خايفين يقولوا لأ بالفم المليان .. اصل اليومين دول مش عارف ايه اللى بيحصل عندنا.
منتظر زيارتك ولو ما نورتنيش فى مدونتى حاعتبر انك مش عايزانى ازورك تانى
سلام

mohamed ghalia يقول...

أختى العزيزة
ليكى تاج عندى ياريتك تتفضلى وتجاوبى عليه
خالص تحياتى

Gannah يقول...

غير معروف
الحمد لله انه يعجبك
الفهم سهل لكن التطبيق هو الأصعب
تحياتى
------------------------------

برنسيس
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اميرتى الجميلة..هما عندهم ما يسمى باخلاقيات المهنة ولكن هما فصلوا الموضوع عن الدين تماما
كل شىء الإنسان بيتعلمه له ثمن ..والغربة أكيد ليها ثمن
تحياتى
------------------------------

نونا
أكيد كلامك صح ليس كل ما يتوصل اليه العلم يمكن تطبيقة لاننا لنا مرجعيات مختلفة عنهم
احنا طبقنا الاخصاب خارج الرحم لكن بين زوجين أى مع حفظ الأنساب
تحياتى
------------------------------

مهندس مصرى
شكرا لانك نبهتنى إلى الاعلان ان البوست سبق نشره
وشكرا على انك حصلت على التعليق
واضح انك ما شاء الله انسان منظم جداا
تحياتى
-----------------------------

مجداوية
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
عجبنى جدااا اللى قلتيه ان المشى فعلا مبقاش بس بالسفر
لا مصادر المعلومات بقت متاحة فى الفضائيات اللى بتخلينا نلف الدنيا واحنا فى مكانا ولكن يبقى للسفر شىء مميز وهو الاختلاط بالشعوب عن قرب وده ليه سحره
أشكرك على دعائك أختى الكريمة وتسعدنى دائما زيارتك لى
تحياتى
------------------------------

أستاذ خالد
اهلا يا أبو همس
تسعدنى دائما بزيارتك وتذكرنى بمجموعة القاهرة الجميلة
اتمنى ان تكونوا جميعا بخير
شكرا على كلماتك
ومتنسونيش لما تروحوا بورسعيد
تحياتى
---------------------------------

جولييت
اهلا بيكى منورة
معلش خلينى أصلح الآية
"وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا"
بصى يا جولى لما تحبى تكتبى آية راجعيها الأول..أنا ديما بعمل كده
الحمد لله على نعمة الاسلام
تحياتى
------------------------------

نهر الحب
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
صديقتى وبلدياتى الجميلة
وحشانى
صحيح فيه اختلافات بين أصحاب العقيدة الواحدة لكنها والحمد لله اختلافات فى الفروع وليست فى الأصول

لكن مهم طبعا محاولة فهم الأخر حتى مع وجود الاختلاف
نورتى بجد
تحياتى

Gannah يقول...

صوت من مصر
محمد
صحيح احنا بلد العجايب لكن احنا شعب قوى رغم كل اللى مر وبيمر عليه
تحياتى
--------------------------------

محمد غالية
اهلا بيك أخى. هحاول اشوف الموضوع اللى انت كاتبه ان شاء الله
ايوه مامتى ساعات كتير تقول أمثال فيها حكمة وبتعلم منها
تحياتى
--------------------------------

موناليزا
عارفة اخر سطرين فى تعليقك ضحكونى جدااا بجد انت عسل
ومش هلاقى أحسن ولا ألطف منك ألف معاه العالم ونعم الصحبة
يالا بس اوعى ترجعى فى كلامك
عارفة مرة ناقشت الدكتور ده فى فكرته عن الاسلام وقالى انتم المسلمين معتزيين جداا بدينكم
هما كمان بيحترموا اختلاف الدين والعادات ودى حاجة كويسه فيهم
طبعا مش كلهم
نورتى يا مونى
تحياتى
------------------------------

روفى
انت وحشانى وسعيدة ان لسه فيه حد فاكر الهمسات
هما طبعا بيجنوا الآثار السلبية لاختلاط الانساب
ممكن شاب او شابة فجأة يكتشف ان اللى رباه مش عيلته الأصلية ويفقد ثقته فى الدنيا وبعضهم بتصيبه أمراض نفسية
والآثار الاجتماعية هما نفسهم بيرصدوها
ربنا يسعدك ويديم محبتنا
سلمى على مريومة
تحياتى
-----------------------------

ahmed_K
أستاذ أحمد
اهلا بيك
بالتأكيد هم يفتقرون للتوازن ولا يلتفتون كثيرا لاحتياجات الروح ولذلك تجد رغم الرفاهية المادية عندهم أعلى نسبة انتحار (اقصد الغرب وليس انجلترا بالتحديد)
ويبحثون عن السعادة مهما كلفهم الأمر
كنت قريت أن المثل ده غير جائز لان الجميع رزقهم على الله ..والله أعلم
تحياتى
-------------------------------

بيربل ويفز
اهلا بك فى فريق حول العالم
انت وانا وموناليزا ومنى
صحيح هو عندهم الحرية الشخصية مقدمة على أشياء أخرى كثيرة
سعيدة بزيارتك
تحياتى
--------------------------------

قلب مصرى
أخى الكريم
تحليلك دقيق وبليغ ولا يحتاج منى إلى تعليق
تحياتى
-------------------------------

كاميليا الرقيقة
بتنورى المدونة حقيقى وانا كمان بحبك جداا وبحب مدونتك المليئة بالمشاعر والأحاسيس
الخبر اللى ذكرتيه عن اللعبة انا بصراحة مكنتش اعرفه لكن سبحان الله الناس دى فعلا بتفكر بطريقة غريبة ولا حدود عندهم لما يمكن فعله
الا يكفى الطفل ان يكون لديه قطة او أى حيوان أليف
هى دى الغرائب التى لا تنتهى
أشكرك على كلماتك
تحياتى
-------------------------------

غير معروف
حصل خير
تحياتى
-------------------------------

ba7re
اهلا بك
17 جنسية كفيلة بان ترى الكثير والكثير من الاختلاف
وانا كمان شفت فى الغرب تطبيق كثير من أخلاق الاسلام هما بيعملوا كده لانهم اكتشفوا انها انسب طريقة للنجاح والتقدم
واحنا اللى عارفين الكلام ده للاسف مش بنطبقوا
تحياتى
-----------------------------

أقصوصه
اهلا وسهلا بالزائر الجديد
أسعدنى تواجدك
وشكرا على كلماتك
تحياتى

Gannah يقول...

عاشقة القمر
اهلا بيكى
لا هما مش بيدخلوا الدين فى الامور دى خالص
وصحيح زى ما قلتى الغربة بتعلم الواحد حاجات كتير منها طبعا تحمل المسؤوليه وحل المشاكل الناتجة عن اختلاف العادات
دمتى بخير
تحياتى
--------------------------------

أستاذ شريف
اهلا بك
صحيح أن الانسان اذا تبادل موقعه مع الأخرين فهى وسيلة جيدة للفهم
ولكن هناك بعض الجوانب التى يتعذر فهمها
فالغرب المتقدم هو من يشجع على الدمار فى افغانستان والعراق وهو من يساعد الكيان الصهيونى على الاستمرار فى ابتلاع فلسطين
ومن هذه الناحية فهم يستحقون النقد لسياستهم
وهم ايضا ينتقدوننا نقدا لاذعا

كلام الشيخ الشعراوى صحيح وهو يدل على ما وصلنا اليه من تردى الحال

أشكرك لذكر الابيات الجميلة للامام الشافعى
انا لم اعرف انهم خمسة فقط الا من وقت قريب

تحياتى
-------------------------------

الهدهد الطائر
اهلا أخى طالت غيبتك
اتمنى ان تكون بخير
انا ذكرت مثال واحد فقط ولكن بالطبع هناك الأعجب
وما ذكرته يكمل الصورة
والآثار الاجتماعية خطيرة بالفعل
تحياتى
------------------------------

semsem
اهلا بك فى زيارتك الأولى
كل انسان عالم قائم بذاته ده صحيح
ان شاء الله ازورك قريب
تحياتى
-------------------------------

romansy
بالتأكيد تحقيق الأحلام جميل
ربنا يحققلنا جميعا كل أحلامنا
دمت بخير
تحياتى
------------------------------

منى الجميلة
صحيح للاسلام حكمة فى حفظ الانساب وهم يعانون من الحرية التى جعلوها بلا حدود

شوفى موناليزا كمان عايزة تلف العالم
وبربيل ويفز
كنا احنا فريق
ممكن نلف مصر وبعدين نكمل بره
ايه رأيك
نعمل مدوِنات حول العالم
فريق يعنى
ربنا يستجيب منك ويرزقك انت أيضا بخير رفيق
نورتينى يا منى
تحياتى
--------------------------------

أخى الكريم جنى
صحيح انت ايضا فى الغربة واكيد تعلمت الكثير
وصحيح ان الاسلام لم يترك امرا الا جعل له ضوابط ولانه مرجعيتنا الاولى فنحن نطبق الجديد فى حدود هذه الضوابط

أما تعليقك على كلام الأستاذ شريف فأترك له الرد عليه اذا شاء
تحياتى
--------------------------------


أمل
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
المخيف هو العقل البشرى الذى اذا ترك بدون رقابة من دين ولا ضمير فانه يأتى باشياء من الصعب تخيلها
هما طبعا مجتمعات مادية جدااا
شكرا لكلماتك يا أمل
نورتى
تحياتى
------------------------------

أحمد الصباغ
ياهلا يا هلا
مرحبا بك فى مدونتى فى زيارتك الأولى
اللى يدون يشوف العجب
صحيح
اشكرك على كلماتك
تحياتى
----------------------------


محمد الغزالى
اهلا بيك
زيارتك نادرة ولكن اسعد بها
لا طبعا مش كل اللى هتشوفه هيبسطك
والمعرفة لها ثمن
بس يا ترى مين يقدر يدفعه ويتحمل تبعاتها
تحياتى
--------------------------------


أوراق لها قلوب
اهلا بكلية الطب وطلبتها
احييك على فكرة العمل فى الصيف واكيد خبرة جديدة بتكتسبها
ان شاء الله ازورك فى اقرب وقت
تحياتى
-------------------------------

fashkool
اهلا بك زائرا كريما وان شاء الله ازورك
ومرحبا بك دائما
الحرية اصبحت مبرر لكثير من الأشياء فى بلدنا وانا اول مرة اسمع حكاية الست المشهورة دى من حضرتك
ربنا يعافينا
دمت بخير
تحياتى
-----------------------------

محمد غالية
اشكرك يا أخى
هحاول ان شاء الله
تحياتى

اهو ده عيبه يقول...

جنة ازيك
وحشتينى بجد معلش انا عارفه انى مقصرة فى الزيارة بس سامحينى

يارب تكونى بخير وسعاده وتطمنينا عليكى دايما

سلامى ياقمر

Unknown يقول...

يوم الجمعه 14/11بأذن الله
هنروح نزور دار ايتام فى بورسعيد اللى يحب يشرفنا
ياريت تنورنا ونحاول نرسم بسمه ونتعاون على البر والتقوى
وبعدها هنقعد مع بعض شوية طبعا لو تحبوا
التفاصيل عندى بالمدونة
اعتذر لكنه ليس اعلان لكنها دعوه للخير

ahmed_k يقول...

أختي جنه حياكي الله
طبعا الرازق هو الله
ولكنه سبحانه مسبب السباب
فقد يرسل الرزق لشخص عن طريق شخص آخر
بالطبع ليس هو الرازق ولكنه أداه أو سبب من الله الرازق
وهو الممقصود من المقوله الشعبيه
وليس أن المجانين هم من يرزقون
بل قد يكونون وسيله ليس أكثر.
بارك الله فيكي أختي العزيزه

دمتي بكل خير

الازهرى يقول...

ذكرنى الموضوع بموضوع سابق ظهر من قبل وهو حين كانت احى الدول فرنسا او انجلترا لا اذكر على وجه التحديد
بدأت موضوع اللبن المجفف للاطفال وكا فى بدايته يتم تجفيف لبن الامهات المتبرعات وليس كما الان
وعندما قدمنا الاعتراضات اتهمونا بان هذه خطوة للعلم ولم يأبهوا بكلامنا على اختلاط الانساب ايضا

تحياتى على الموضوع الجميل والوصف الذى جسد المشهد كاملا وكاننى هناك

Gannah يقول...

أهو ده عيبه
ازيك يا داليا؟؟
منورة المدونة سعيدة جدااا بزيارتك
وحشتونى بجد ويارب تكونوا بخير
سلامى لدعاء وايناس وكل اللى تشوفيه
بورسعيد وحشتنى
ابقى زورينى
تحياتى
--------------------------------

نهر الحب
دعوتك للخير دى شرف للمدونة
يارب تكون زيارة ناجحة وتفرح الاطفال
جزاكم الله خير وثبتكم على الحق
ياريت اعلانات من دى كتير
نورتى
سلامى لنسمة
تحياتى
------------------------------

أستاذ أحمد
انا بحب ابعد عن الحاجات اللى فيها شك وطبعا اهم حاجة فى الموضوع المقصد والنية
حضرتك فاهم لكن فيه ناس للاسف بتردد الكلام من غير وعى
شكرا لسعة صدرك
تحياتى
-------------------------------

الازهرى
اهلا يا أخى
والله أول مرة اسمع موضوع اللبن ده
اللى يعيش ياما يشوف
شكرا على كلماتك واعذرنى اذا كنت مقصرة فى حقك
ان شاء الله ازورك قريب
تحياتى