الخميس، أكتوبر 29، 2009

أفكار متطايره

  • مش عارفه ليه غسل الأطباق بيمثل لى وقت للإسترخاء والتفكير..يمكن لأنه شىء لا يحتاج لتفكير
  • مين هيحكم مصر بعد مبارك؟؟ سؤال سخيف لأنهم بالتعديل الدستورى حصروا الترشيح فى دائرة ضيفة وبالتالى احنا بنسأل سؤال اجابته تكاد تكون معروفه لكن أنا شخصيا أرفض جمال مبارك لأنه أخد فرصة لا تتوافر للأخرين لمجرد انه ابن الرئيس ..يعنى اذا أخذنا بالكفاءة بالتأكيد هناك من هو أصلح منه..وبصراحه أكتر يكفينا من عائلة مبارك واحد فقد أخذ من الوقت ما يكفى لعائلته لأجيال قادمه...كفاية
  • الناس فى المدينة المنورة وفى الحرم النبوى لا يبدو عليهم أدنى اهتمام بموضوع انفلوانزا الخنازير...عايشين حياتهم عادى خالص وربنا يستر
  • استقالة الوزير منصور أسعدتنى سواء كانت حقيقة أم انها إقالة ولعلها تكون بداية لاستقالات أخرى..
  • صدمتنى إجابة الدكتور راغب السرجانى عن سؤال هل يمكن هدم الأقصى لاننى توقعت أن يقول أن هذا مستحيل عملا بمبدأ "للبيت رب يحميه" ولكنه يجيب بامكانية هدم المسجد ويجيب إجابة مقنعه جدا هو يقول نعم يمكن أن ينجح الصهاينة فى هدم الأقصى ويحذر من ننا جميعا رجال ونساء مسؤولون أمام الله عما يحدث هناك..يمكنكم قراءة المقال كاملا فى مدونة"مهندس مصرى بيحب مصر" وجزاهم الله خيرا..كاتب المقال وناشره
  • بلدنا جميلة ..ده حقيقى ..لكن احنا فقدنا احساسنا بالجمال ...
  • هل احنا شعب عنيف بطبعه ولا اللى بيعملوه فينا وفى بلدنا خلانا فقدنا هدوء الطبع والصبر وليه صوتنا عالى حتى واحنا فرحانين وليه مش بنقول اللى حاسينه وبنزوق الكلام ونقول دى مجاملة؟
  • أنا تزوجت بدون فرح..مجرد كتب كتاب فى قاعة فى دار القرآن العظيم ووزعت شيكولاته وذهبنا لالتقاط بعض الصور وخلاص ..شىء بسيط جدا وبصراحة كنت مقتنعه جداا أنا وزوجى وسعداء ..وأنا بسأل يا ترى الناس قالت ايه وده من باب الفضول وليس من باب القلق وياريت كل انسان يعمل اللى هو مقتنع بيه ويكون سعيد وبلاش نعمل حساب الناس هيقولوا ايه لانهم فى كل الأحوال هيقولوا ..ليه الشباب يتأخر زواجه علشان منتظر يوفر تكاليف الفرح ..بجد ياريت كل بنت تقتنع بان الفرحة مش بالرقص والأغانى والفستان اللى بالآلاف ..الفرحة شىء لازم ينبع من جوانا ..لازم نغير تفكيرنا ونبعد عن التقاليد اللى بتقيدنا ..يارب الناس كلها تفرح
  • بدأت مغامراتى المطبخية ..بعض التجارب ناجحة والباقى مش ولا بد ..بقيت مشاهده بانتظام لقناة فتافيت لعل وعسى مهاراتى تتحسن شوية ..تنصحونى بإيه يا بنات؟؟
  • أفكارى مش مترابطة وكلامى مفيهوش جديد لكن كتبت لأنى نفسى أكتب..خايفه أفقد القدرة على الكتابة فتحملونى ولكم الأجر والثواب

هناك 12 تعليقًا:

Unknown يقول...

انا بسلم اولاً

Unknown يقول...

اما جمال مبارك
أو غير جمال مبارك
أنا راضية المهم
يحكم بالعـــــدل
اللى هو أساس الملك

Unknown يقول...

ربنا يتمم لك
فــرحتك يارب
ويديمها لك بأذن
الله تعــــــالى
المعوق الأكثر للزواج
عندنا بمصر هى الشقة
(هذا رأيى)

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

طيب دا انا أكتر حاجة بأكرهها غسيل الأطباق
علشان كده لما بأعمل الأكل بأراعي إستعمال أقل عدد ممكن من الأطباق

العفو يا دكتورة بس هو فعلاً السنة الماضية بعد الإسلام هي ( إن تنصروا الله ينصركم و يثبت أقدامكم ) و اللي خلى الكعبة اتهدمت قبل كده ممكن الأقصى يهدم برضه

و بصي يا ستي سواء بفرح أو من غير المهم تكوني سعيدة و مبسوطة
ربنا يكرمك انتي و زوجك بكل الخير و يسعدكم و يهنيكم و يرزقكم بالذرية الصالحة

مجداوية يقول...

السلام عليكم

الف مبروك مرة ثانية وأدام عليك الرضا والسعادة يارب

غسيل الأطباق نوع من الانفصال عن الواقع بأداء شىء روتيني فتتوالى الأفكار لقتل الملل ,,ده تفسيري البسيط

أنا لم أقرأ بعد كلام الدكتور السرجاني ولكن بما نراه من الحال فالهدم أصبح قريبا جدا ولا حول ولا قوة إلا بالله

ردا على التدوينة السابقة
أصبح لدي يقينا أن كل ما يخالف النظام عندنا هو الحق ,, وتطابق اليقين مع أدلة قوية أقلها أن النقاب سنة وفضيلة,, لكن اجتماع مجمع البحوث الاسلامية يوم السبت برئاسة شيخ الأزهر سيثبت بالقطع أنه حرام !!!!!

karim يقول...

مبروك اولا , ثانبا انا مع المهندس انة يمكن فعلا هدم الاقصى وهناك كتاب كنت قراتة لا اتذكر اسمة كان محدد بة هدم الاقصى فى عام 2011 و محددة, تحياتى

أحــوال الهـوي يقول...

نشرة اخبار متفرقه
مين يحكم ميهمش بس الشعب يختاره ما يتفرضتش عليه

الفرح بتاع العروسين و الجري للمتاعيس
الطبيخ ممارسه و الاتقان محاوله و فرصه تتعلمي دلوقت و هو يبلع لك الزلط

تحياتي

همس الاحباب يقول...

ربنا يديم عليكى الصحة والسعادة
اما الحكم فده شىء فى علم الغيب سبحانه وتعالى جعل ملكه بين الكاف والنون
اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين
تحياتى

موناليزا يقول...

:) أهلا بكِ فى عالم المتزوجات
كان نفس إهتمامى فى أول زواجى (برامج الطبخ) وخصوصا انى كنت عاملة زى شرين فى مسرحية المتزوجون
ولكن بالممارسة أصبحت محترفة فى غسيل الأطباق - رغم كراهيتى لهذا العمل -ومش هتصدقى وفى الطبخ كمان:)
لدرجة أنى دلؤتى -لانى خلاص ماعدتش بطبخ- بشتاق بجد لوقفتى فى المطبخ وتجهيز الطعام
ربنا يسعدك ياحبيبتى
وطبعا انتى عارفى رأيى فى الافراح ولذلك أحييك على ماقمتما به :)

كيكى عوووووو يقول...

مممممممممممممم
طب خدى بالك بقى من نفسك هناك!!!
انا بكره اوى اغسل المواعين خصوصا الحلل او شئ يتعلق بالمطبخ
بس اعذرينى الواحد ممكن يتخلى عن اى حاجة فى فرحه الا الفستان الابيض!!!!
غير كدة ينفع اسألك سؤال
انتى لية بقيتى كدة منعزلة عنا لية بقيتى متقوقعه كدة ومحدش يعرف عنك حاجة!!!

أمل حمدي يقول...

ازيك يا جنة بتدوني وانت في المطبخ

والله احسن الافكار بتجيلي وانا في المطبخ ههههههههههه

ربنا يصلح حالك

Kiara يقول...

ازيك ياجنه ياعثل

انا بصراحه داخله فكرة الفرح دي من زمااااااااااااااااان في دماغي وان شاء الله هحاول اطبقها واقنعهم بيها
لانها مش فيها اي حاجه تزعل ربنا مننا وتكون بدايه جواز من غير اي غلط زي اللي بيحصل في الافراح