السبت، مايو 03، 2008

الزوجة التانية خطافة الرجالة

لسه ناوى ع الرحيل تفتكر مالوش بديل
واعمل ايه في الوحده وانت مش معايا
واعمل ايه ومنين اجيب صبر لسنه
لو ضرورى تسافر خد منى الحنين
و اختصر بُعد السنه خليه يومين
كنت اسمع انغام فأشعر انها تتكلم بلسان كل زوجه اضطر زوجها أن يسافر تحت وطأة الحاجه و يتركها وحدها أو مع الأولاد. كنت اظن فى ذلك الوقت أن الزوجه هى الطرف الأضعف فى معادله الغربه و انها تعانى أكثر مما يعانى الزوج ولكن يبدو أن المرأة المصرية بعد ان تنجب تصبح أمّا بالدرجه الأولى و تبدأ الزوجة بداخلها فى الاختفاء تدريجيا و دون ان تشعر هى بذلك.
الزوج فى الغربه ليوفر للأولاد حياه كريمه وهى صابره تدعو له أن يوسع الله رزقه و تحفظه فى بيته و تسير الأمور و كأنه ما زال موجودا و يمر العام تلو العام فيصبح غيابه هو الأساس ولا تفكر أبدا انه ربما يعانى الوحده و ربما يحتاج زوجه فهى تظن تلقائيا انه سعيد ما دام أولاده بخير و حياتهم على ما يرام. لم أدرك ذلك إلا منذ أن بدأت اسمع حكايات المصريين فى الغربه وقتها عرفت اننى ربما أكون مخطئه و انه ليس بالضروره أن تكون المرأه هى الأضعف و الا فلماذا يفكر أغلب من تركوا زوجاتهم فى مصر فى الزواج مره اخرى؟
هل فكره التعدد هى فكره كامنه فى عقل كل رجل؟ أم انه فعلا لا يستطيع ان يتحمل الحياه بدون زوجه؟.....هل هو فقط ينتظر ان تصبح الفرصه مواتيه؟ ... المال اللازم للزواج مره أخرى و حجه غير قابله للجدال....زوجتى فى مصر و أنا معظم العام لوحدى .... الضغوط كثيره و لا أريد أن اغضب الله انا أريد الحلال هل تحرمون ما أحل الله؟ ....و من يستطيع ان يناقش مثل هذه الحجه يحاول الرجل دائما أن يجد المبرارت و لا أدرى هل هو يفعل ذلك ليقنع الرافضين لهذا الزواج أم لإسكات ضميره أم هو فعلا على حق؟... هل نحن فى مصر نرفض الزواج الثانى و نكاد نحرمه اجتماعيا لأننا نعارض شرع الله أم هى ثقافه ولدنا و تربينا عليها و إذا كانت كذلك فهل نظل نتمسك بها أم آن الأوان للتغيير و من يقدر على التغيير؟ هل نحتاج لأجيال أخرى تستطيع ذلك؟.
حدثتنى صديقتى فى الغربه قائله :
عندما جئت هنا كنت لا أتصور ان أفكر مجرد التفكير فى الزواج من رجل متزوج و مع حضورى لبعض دروس العلم الشرعى و التى تشرح الحكمه من التعدد و شروطه الواجبه و أهمها تحقيق العدل بين الزوجات بدأت أغير من تفكيرى و أقول ربما أكون على خطأ لرفضى التعدد و ربما يكون هو الحل لكثير من المشكلات و كأن الله أراد ان يختبرنى ...تقدم لى طبيب مصرى يعمل فى نفس البلد ..يماثلنى فى العمر و يقول انه يريد ان يتزوج لظروف خاصه و سيشرحها لى و لعائلتى
و جاء يوم المقابله...شاب فى السادسه و الثلاثين ملتحى و منذ اللحظه الأولى تشعر انه ملتزم دينيا جدا و كنت و لا زلت أريد زوجا من هذا النوع و ان كان ليس بالضروره ان يكون ملتحى...رحب به أخى ثم سألته امى لماذا يريد ان يتزوج مره أخرى و ما هى الظروف الخاصه التى تحدث عنها؟ فقال أن زوجته فى مصر و أن لها ولد من زواج سابق و قوانين البلد هنا لا تسمح ان يكون الولد معها فوجدت نفسها ممزقه بين ابنها و بينى فاتفقنا على ان تعود هى لمصر و ان ابدأ البحث عن زوجه ثانيه و اخذ يتحدث عن الحكمه من التعدد و كيف ان العلماء يحثون الشباب على التعدد و الى هنا و الكلام لا شىء فيه و لكن شيئا ما كان يبدو غريبا فلماذا يقدم طبيب شاب فى مقتبل حياته على الزواج من امرأة مطلقه و خاصه انه من أرياف مصر ....كيف سمحت له عائلته بذلك؟
كنت طوال الجلسه صامته استمع للحديث و ابتسم من وقت لاخر و لكن فى النهايه لم استطع أن امنع نفسى من السؤال فأخذ يحدثنى عن أهميه التعدد و انه شخصيا يعده نوع من الجهاد لان فيه حل لمشكله الأخوات اللاتى تقدم بهن العمر و لم يتزوجن.... ابتلعت الكلمات و ابتسمت و تظاهرت بانه لا يعنينى فانا صحيح فى السادسه و الثلاثين و لكن أنا لا انتظر أخ مجاهد ليحل لى مشكلتى.... و كررت سؤالى مره أخرى قائله يا دكتور لو أن اخى سيتزوج لحثثته على ان يتزوج بكرا كما قال الرسول صلى الله عليه و سلم فقال انه تزوجها لأنه هو نفسه كان مطلقا و له من زوجته الأولى طفلان اى اننى بلا فخر سأكون الزوجه الثالثه فى الترتيب و عندما سأله اخى لماذا لم يخبرنا بهذا قال انه كان سيخبرنا عندما يحين الوقت المناسب.
و لا بد انكم تعرفون الباقى شكرناه على الزياره و تمنينا له التوفيق و كان هو فى غايه الحرج فشكرنا لأننا وافقنا على استقباله و مضى.
انتهت القصه و ظللت مع امى نتندر على موضوع الجهاد و نضحك و لكن هذه المقابله تركتنى فى مواجهه مع نفسى ... هل أنا حقا استطيع الزواج من رجل متزوج؟ ...هل استطيع ان أكون الزوجة الثانية؟...هل يمكن ان يتغلب الجانب الدينى عندى على العادات و المفاهيم التى تربيت عليها؟... الزوجة الثانية عندنا هى خرابه البيوت التى خطفت رجل من بيته لأننا كالعادة نعفى الرجل من أى مسئوليه و نصوره على انه طفل صغير استطاعت امرأة أن تغسل مخه فأقدم على الزواج منها يعنى هو الغلبان المسكين اللى انضحك عليه و هى الشريره خطافه الرجاله.
هل استطيع أن أنام قريره العين و أنا اعرف أن امرأة أخرى قد باتت باكيه مقهوره حزينه على السنوات التى قضتها مع زوجها و هو يكافح لينجح فى عمله و عندما وقف على قدميه جاءت امرأة أخرى لتجنى معها الثمار....هل استطيع أن اسكت ضميرى و انا أتصور حزن امرأه اخرى و محاولتها للفهم و مليون سؤال يدور فى ذهنها....هل استطيع أن أتحمل لوم أطفاله إذا ما كبروا و فهموا ....وهل سأستطيع أن أتحمل لوم الناس و نظرتهم لى و اللقب الجديد الذى سأحمله الزوجة الثانية خطافه الرجاله...... و فوق كل هذا و السؤال الأهم هل انا قادره على أن أتزوج من رجل تشاركنى فيه امرأه اخرى أو كى أكون دقيقه أشاركها انا فيه؟ ..ماذا سيكون شعورى إذا رن التليفون و كانت المتصله زوجته الأولى هل سأستطيع أن استمع إليه يحدثها؟ ....هل سأمنعه من أن يذهب إليها؟ هل سيسمح لى ضميرى ؟ لا اعتقد....وهل سأحاول الاستئثار به دون أن اشعر؟.... هل سأظل محتفظه بعقلى ام سيكون مصيرى الى مستشفى المجانين فى النهايه؟ لقد واجهت نفسى و كانت المحصله اننى لا استطيع.
تركتنى صديقتى و مضت ..نظرت لنفسى فى المرآه لأسألها نفس الأسئله ولأحصل على نفس الاجابه انا أيضا لا استطيع.... انا لا أحرم ما احل الله و لكنى لا املك القوه النفسيه على تنفيذ ما اعتقد انه صواب فالتعليم فى الصغر كالنقش على الحجر و انا لم أتعلم كيف أكون الزوجة الثانية.

ربما يقول البعض كيف تتحدثين عن التعدد و كثير من الشباب لا يجد الامكانيات الكافية للزواج!
وأنا أقول أنا أتحدث عن واقع و ليس عن خيال هناك من لا يجد امكانيات الزواج و هناك من يستطيع الزواج للمرة الثانية

ولعلى أطرح عليكم السؤال هل نحن على حق أم اننا نكاد نحرم ما أحل الله ؟
هل التعدد يتناسب مع طبيعة الرجل و هل حقا امرأة واحدة لا تكفى؟
و أنت يا صديقتى لو كنت فى نفس الموقف وكان الرجل فيه كل ما تتمنين الا انه متزوج ماذا ستفعلين؟
اجاباتكم هتكون هى البوست الحقيقى

تحديث
وصلنى تعليق من أخى صاحب مدونة الهدهد الطائر على البريد الالكترونى و له رأى سأعرضه بدون أن أعلق عليه و اترك لكم التعليق
أبونا آدم لم يكن له إلا زوجة واحدة.. و هذا هو حال أغلب أبنائه و الإسلام هو دين البشرية كافة إلى يوم الدين.. و هناك إلى يومنا هذا بعض المجتمعات التي لا حد فيها لعدد الزوجات في بعض أفريقيا مثلا و حتى في أمريكا مؤخرًا فالشرع في هذه الحالة قد رشد ما هو في الأصل تبذير و الآية واضحة:" وان خفتم الا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فان خفتم الا تعدلوا فواحدة او ما ملكت ايمانكم ذلك ادنى الا تعولوا" النساء(3).-- تعولوا: تميلوا عن العدل.
أسباب قبول التعدد بالنسبة للنساء لا تخرج في الغالب عن الفقر أو الأنتهازية و بالنسبة للرجل التعدد و الخطيئة هما نهايتان مختلفتان لبداية واحدة.. هي النزوة الغريزية.
في النهاية نجد أنفسنا تائهين بين المبررات و الادانات فالظلم في جانب هو عدل في الجانب الآخر.. و صدق الله حين قال:" ولن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء ولو حرصتم"

هناك 66 تعليقًا:

غير معرف يقول...

على فكره موضوعك حلو أوى ...أنا من قبل ما أتزوج وأنا خايفه من الموضوع دا....لدرجةانى مكنتش عايزا أجوز أصلا عشان كانت فكرتى عن الرجال أو كما تقولين الكائنات الفضائيه انهم بيفكروا فى التعدد حتى من قبل ما يفكروا فى الجواز من أساسه ...وكانت أمامى أمثله يعنى مش كتير بس كانت مؤثره فيه لدرجه عقددتنى ....بس بعد ما تزوجت ابتدت نظرتى تتغييير ..لأ نظرتى مش اتغيرت فى الكائنات الفضائيه لألألألألألأ ..دأنا اتأكدتلى أكتر....اتغيرت فى موضوع الزواج التانى بجد حاجه مهمه فى حياتنا بس هوه صعب فى انك تقبليه بس مشاكل زوجيه كتييير ممكن يبقى حللها الزواج التانى ...وممكن أبقى أقولهالك لو عايزا

Gannah يقول...

عزيزتى أسماء
اهلا بك فى المدونة للمرة الاولى و ان شاء الله زيارة تتكرر
طبعا عايزة اعرف ايه المشاكل الزوجية اللى حلها الزواج التانى و هل ممكن فى يوم من الايام نظرتنا تتغير و نقبله كشىء عادى ولا صعب
تقبلى تحياتى

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

الرجالة مش هاتعرف تعدل بين الزوجات عشان يفكروا في الزواج التاني يبقي قلته أحسن
يعني عندك بعلولتي .. واحد ماباشوفهوش غير ساعة في اليوم يبقي بأنهي وش يروح يتجوز ... وهايجيب منين وقت للهانم التانية وهايجيب فلوس منين ان كان مكفينا بالعافية بالنظر انه اساسا فاتح بيتين ... بيتي وبيت مامته
ونفسيا انا لا اقبل ان تشاركني فيه واحدة تانية ... ذي ماهو مايقبلش ان واحد تاني يشاركه فيا
كلام غريب .. بس مش النفس البشرية بين الراجل والست واحدة ... ولا هو انا بس اللي علي قلبي مراوح وهاستحمل
عاوز يتجوز بالسلامة بس يبعتلي ورقتي الأول

rovy يقول...

سبحان الله والله ربنا يعلم بطبيعة البشر ةيعلم انه ربما تستطيع واحده ولا تستطيع اخرى ولذلك فأن الله لم يرغم زوجه على قبول هذا الوضع اما عن الزواج الثانى فأنى ارى انه شرع بضوابط لحل بعض المشاكل وهذا لأنقاذ البيت الاول لا خرابه كما يفعل بعض الرجال . ولا ارى اى داع لزوج قد من الله عليه بزوجه صالحه وله منها اولاد وما بيده فى هذه الايام يادوب يجعلهم يعيشون عيشه كريمه اذ به يقول هذا شرع الله واحياء لسنه رسوله ويتسبب بيده فى هدم بيته .. ان ما يفعله هؤلاء هو اكبر عدو للاسلام وتشويه لصورته لانهم يعطون الغرب فكره عن ان الاصل عندنا هو التعدد ولو كان كلامهم صحيح لكان اولى برب العزه حين خلق ادم وكان يريد منه تعمير الارض لخلق له 4 او حتى 10 حواء لكن سبحان العادل الذى سوى بيننا وجعل لهم درجة لحمايتنا وليس لاستغلالنا ..ويتكلمون عن نسبة العنوسه وينسون العزوبيه التى اضاعت كثير من الشباب والتى فى نظرى هى اشد خطرا من العنوسه ولو كانوا يريدون اصلاحا لزوج كل من هؤلاء الرجال شاب لكان أبرك الف مره من ان يتزوج هو ولكن يعلم الله انها اهواء نفس بشريه . والدليل على كلامى اراه والله بعينى كل يوم ولو كان هناك متسع من الوقت وكى لا اطيل عليكى لحكيت لكى عن مشاكل بل مصائب سببها الزواج الثانى بدون داعى ..
الخلاصه هو انه يجب وضع ضبط وروابط للتعدد لان من تمعن فى الايات وجد ان الرحمن لما يشرعها الا لاسباب وانه سبحانه وضع لها شروط تكاد ان تكون مستحيله ولكن اجتهد الرجال ليحللوها لاهوائهم .. هداهم الله وهدانا .
لكى خالص تقديرى وتحياتى

rovy

DayDreaming يقول...

محدش يقدر يحرم ما حلله الله
وانا شوفت بنفسي بنات كتير موافقين ومرحبين بانها تكون زوجه تانيه او ان زوجها يتزوج عليها بالرغم من انهم في سن صغير معدوش يمكن العشرين
بس كمان ربنا ادانا حرية الاختيار ونظرا للاسباب الكتير اللي انتي قولتيها واسباب كتير تانيه انا شخصيا بلاقيني ارفض رفضا تاما اني احمل اللقب ده انا حتى ممكن ارحب بلقب عانس عن اني احمل لقب زوجه تانيه
اسلوب البوست رائع تقديري واحترامي

Gannah يقول...

مفقوعة مرارتى
اهلا بيك فى مدونتى منورانا
العدل فى حالتك مستحيلة تقريبا لانكم هتبقوا 3 بيوت و اعتقد ان اللى تعرفه احسن من اللى متعرفوش يعنى حماتك اهى فى الاخر امه و اهى احسن من غيرها
اكيد فيه اختلافات نفسية و الا ما كان الله حلل التعدد و لكن بشرطه الاساسى و هو العدل
تحياتى

روفى
حقيقى تعليقك فيه نقاط كتير مهمه و كان نفسى تقوليلنا و احة من القصص اللى تعرفيها لما يكزن عندك وقت لان احيانا القصص بتكون مؤثرة اكتر من الكلام
انا هلخص النقط اللى شايفاها مهمه واللى بوافقك فيها تماما:

1.اما عن الزواج الثانى فأنى ارى انه شرع بضوابط لحل بعض المشاكل وهذا لأنقاذ البيت الاول لا خرابه كما يفعل بعض الرجال...نقطة مهمة جدا يا روفى
2. لكن سبحان العادل الذى سوى بيننا وجعل لهم درجة لحمايتنا وليس لاستغلالنا..دى كمان مهمة و هناقشها فى بوست قادم ان شاء الله
3. ولو كانوا يريدون اصلاحا لزوج كل من هؤلاء الرجال شاب لكان أبرك الف مره من ان يتزوج هو ولكن يعلم الله انها اهواء نفس بشريه..يا ريت كل واحد بيفكر يتجوز تانى يساعد شاب فى محيطه على الزواج اولا و بعدين يبقى يتجوز لو لسه مصر و الثواب اكيد هيكون كبير و انا اعرف ان بعض الشيوخ قدم مساعدة الشباب على الزواج على تكرار الحج و العمرة و الله اعلم
4. من تمعن فى الايات وجد ان الرحمن لما يشرعها الا لاسباب وانه سبحانه وضع لها شروط تكاد ان تكون مستحيله ولكن اجتهد الرجال ليحللوها لاهوائهم ...دى بقى هاسيبها للرجال و يقلولنا رأيهم فيها
شكرا على تعليقك الوافى و لو عندك وقت يا ريت تقوليلنا على احدى القصص و انا مستعده اضعها فى بوست خاص
تحياتى

Daydreaming
شكرا على كلامك الجميل و اهلا بك معنا
كلامك معناه ان فيه تغيير فى المفاهيم و صحيح لكل شخص حرية الاختيار لكن السؤال الصعب هل رأيك هيفضل كده لو ان الشخص به كل المواصفات التى تتمنيها فى شريك حياتك؟
القب فعلا مش سهل لا لقب عانس ولا لقب خطافة الرجالة كله صعب
تحياتى

Tamer Nabil Moussa يقول...

الزواج التانى للرجل ليس فية شىء

ولكن يكون تحت ظروف معينةمقبولة شكلاا ومضمونا

لكن فى بعض الرجال القادر على الزواج التانى يعمل حجتة الدين عندما يريد الزواج وان الزواج التانى يساعد الاخوات دة اقول علية نصب واحتيال بأسم الدين


ربنا يوفقك

تحياتى

mostafa rayan يقول...

بصي اناهقولك رأيي ومش مهم تنشريه في بوست او تكتفي بتعليق انتي حرة
بصي هو التعدد دة مين اللي شرعه ؟ الله سبحانه الله سبحانه هو ارحم الراحمين واحكم الحاكمين وهو لم يشرع شيئا لنا إلا وفيه مصلحتنا ونحن ايضا نقدر عليه لأن الله لا يكلف نفسا إلا وسعها وهو عندما يشرع لنا شيء يعرف اننا نطيقه يعني الستات اللي بيقولوا لاء ولانقبل بزوجة اخري ومش هنقدر دول مش بيتكلموا صح لأن ربنا حسم الأمر هو عندما شرع التعدد شرعه وهو يعرف اننا نطيقه رجال ونساء
ودليل ذلك ان امر التعدد في دول الخليج عادي جدا بل تعيش المرأة وضرتها في بيت واحد وهي لا تعتبرها ضرتها بل اخت ثانية لها ولكن كما قلت انتي ان العادات والتقاليد التي تربينا عليها تؤثر فينا وهي ليست بالضرورة صحيحة بل كثير منها خاطئ
ثم ايهما افضل ان يتزوج الرجل زواجا شرعيا علي سنة الله ورسوله ام يمشي في الحرام
ولماذا نحن في مجتمعنا الغبي هذا عندما نري الرجل يتزوج زواجا شرعيا نتهمه بأنه بصباص وعينه زايغة بينما هؤلاء العابثين اللي بيمشوا مع 3و4و7 بنات بيبقوا شباب روش طحن ومفتحين رغم انهم في الحقيقة قلالة الأدب وماحدش رباهم ولا قاللهم عيب ممكن البنت دي تكون اختك او بنت خالك وحب لأخيك ما تحبه لنفسك
- ثم من قال ان الزوجة الثانية خرابة بيوت وليه بنتعامل مع الراجل في الحالة دي علي انه مغفل وهي شريرة الفيلم وضحكت عليه رغم انه لما اتجوزها كان واعي وعاقل وعارف هو بيعمل ايه الراجل مش مجرد طفل صغير زي مابيتوصف دايما ممكن يكون كدة لكن بردة جواه رجل ناضج وعاقل ويعرف جيدا ماذا يفعل
نحن بحاجة لتغيير نظرتنا لأشياء كتيرة في حياتنا اشياء بنعتبرها صح وهي غلط واشياء بنعتبرها غلط وهي صح
لازم نعيد حسابتنا وأرأنا حسب الشرع وحسب الدين إذا كنا بجد عايزين نعيش حياتنا زي ديننا الحنيف ما امر وشرع
انا عارف ان رأيي قد يغضب بعض النساء ولكن هذا رأيي وهذا ما اقتنع به
ملحوظة اخيرة :
الأية الكريمة
( ولن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم ) المقصرد بها الميل القلبي وعليه فهي ليست مسوغا لعدم التعدد فحشا للقرأن ان تختلف اياته
ملحوظة اخرى : المتتبع لسيرة الصحابة والتابعين وهم بلا شك افضل البشر بعد الأنبياء يجد ان اكثرهم عدد في النساء
ملحوظة ثالثة : قول بدل التعدد نزوج شاب ليس متزوجا ليس معناها عدم التعدد ايضا فهي كلمة حق يراد
بها باطل والتفاف حول التشريع الرباني
واخيرا تحياتي لكي

mostafa rayan يقول...

ملحوظة اخري
الناظر في ايات القرآن يستنتج شيئا مهما ان التعدد هو الأصل الله سبحانه يقول ( فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع ) ومعلوم انه في ايات القرأن الأمر الذي يأتي اولا يكون هو الأفضل والله سبحانه كما هو معلوم بدأ بالتعدد
والأصل في التعدد رأي قال به كثير من العلماء المجتهدين وزوي الرأي ويمكن لأي احد ان يعود لكتب التفاسير المعتبرة

ملحوظة ثانية :
القول ان التعدد يسمح به في حالات معينة
قول مردود عليه لأن الأمر في الأية جاء علي اطلاقه ولم يثبت عن النبي صلي الله عليه وسلم في اي حديث انه قال عددوا الزوجات في حالات كذا وكذا
فليس هناك اي شرط لذلك من اراد التعدد فليعدد وليس عليه اي حرج بل يثاب لو انه احسن النية
فيجب علينا ألا نضيق واسعا وسعه الله علينا
- اما القول بشكلنا قدام الغرب ومش عارف ايه فطبعا مردود عليه لأن الأصل هو دينا نحن وليس نظرة الغرب
ايضا معلوم لنا جميعا مدى ما في الغرب من اباحة جنسية فأيهما افضل التعدد ام ان ننجب اطفال مجهولي النسب
بل انني قرأت اكثر من مرة ان هناك اصوات كثيرة في الغرب تتطالب بتطبيق بعض امور الشريعة الأسلامية مثل تعدد الزوجات وتيسير امور الطلاق لأنهم رأوا ان في ذلك نفعا واصلاحا لمجتمعاتهم
فالأولي لنا ان نتمسك نحن بديننا ونعتز به فهوالسبيل الوحيد لنصرنا وعزتنا
ملحوظة اخيرة : ترفض المرأة امر التعدد لأنها بطبيعتها تحب الأستحواز علي زوجها وتشعر بالغيرة من اي امرأة اخرى تقترب منه وهي لكي تظلل غيرتها هذه بظلال من المنطق تظل تقول كذا وكذا ولكن نحن هنا نتحدث عن دين وشريعة واحكام سماوية
وبالطبع ليس من المنطق ان نترك ديننا تبعا لغيرة واهواء النساء
تحياتي لكي وارجو ألا يغضب رأيي هذا صديقات مدونتك وان يفهموا كلماتي بتعقل وبصدر رحب
فكما كان الأمام الذهبي رحمه الله يقول :
نحن والله نحب الرجال ولكن الحق احب إلينا من الرجال

فأنا ايضا اقول انا كأي رجل احب النساء واحب ان ارضيهم ولكن الحق احب إلي من ارضاء النساء

الدرعمي يقول...

إن جيتي للحق يا أختي

أنا كراجل يقدّر الحب

ويعرف قدره وأحكامه

هقول بصراحة :

أنا لو بنت

لا يمكن أستحمل حبيبي وجوزي

يبقى مع واحد غيري

يعني يروح لها ويبات معاها ؟؟

ويقول لها بحبك ؟؟

ويكرر كلامه اللي بيقوله لي ؟؟

يا خبر اسود !!!

يعني ازاي ؟؟

بس للأسف أحيانا الضرورة بتحكم

أماالزوج لو كانت زوجته قائمة بكلّ واجباتها تجاهه

فمش من حقه يعذبها بالشعور القاتل اللي بتشعره طول الليل وهو مع زوجته التانية

قصدي واجباتها كزوجةوحبيبة وأم أبنائه
وليست كخادمة أو مرضعة

كما يعتقد الناس في واجبات الزوجة

بعض الحالات تستوجب الزوجة الثانية

من ضمنها الطبيب اللي رفضتيه بس مش معنى كده انك كان لازم تقبليه

هو حالته تستوجب الزواج بثانية

مش لازم تكوني انتي ممكن تكون واحدة تانية تقبل تبقى زوجة تانية

هي حرة طالما هتبقى مبسوطة

وانتي كمان حرة ترفضي طالما مش هتبقي مبسوطة من الوضع ده

أنا سعيد بيكي وبمدونتك ويا ريت تقبليني أخ وصديق


آدم

صوت من مصر يقول...

هو الموضوع جميل جدا بس الست او الزوجه التانيه مش خطافه رجاله لان العيب مش عليها هى ولا هو العيب على الزمن الى احنا فيه تانى حاجه احسبى تعداد الرجال ضد تعدااااااااااد الاناث قد ايه

ياسر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سيدتي الفاضلة
اولاا انا قراءة تعليقق عند روفي
حتي اناكانت عندي نفس المشكلة
مكنتش بقدر ادخل مدونتك للاسف
ومن اول مقال اوافق فيما ابدعتي
بالنسبة لموضوع القصة دي الاخ باراك
الله فيها مش جي يتزوج الاخ جي لمجرد
تكميل قائمة الزوجات بس بصراحة حاجة
تنرفذ وتغيظ بيقولك جهاد هو حيحرر القدس
المهم ما علينا بالنسبة لموضوع سفر الازواج
دة فاشل بكل المقاييس انا مقيم بفرنسا وشوفت
امثال حية بصراحة تكثف الست في مصر وهو هنا
يلف ويدور علي جوازة علشان يعمل اقامتة و اورقة
وممكن يفضل عشر سنين والست بتاعتة في مصر
عادي جدا بكل برود مش عارف انها لحم ودم ومشاعر
وقلب ذيية ماعلينا الله يهديهم يارب دي مشكلة
لوحدها وهنشر انشاء الله بكرة مقال عن اغتراب
الازواج دة لانها قصة حقيقية بتاع بنت ولازم اتشاور
معها واخد اذنها مهما كانت درجة القرابة الا بيني وبينها
بالنسبة بقي للرجالة وتعدد الزوجات دة موضوع يطول
شرحة والراجل بطبيعة الحال مزواج في تلك الحالاات
وفعلاا مثل ما تكرمتي وذكرتي في مقالك اول حاجة
بنلجاء اليها الدين لتبرير موقفنا مثني وثلاث ورباع دون
تكملة الاية الكريمة فان خفتم الا تعدلوا فاواحدة
الرجل معروف بقساوة القلب ليس طفل كما ذكرتي
اعرف الكثير من الرجال كادت زوجتهم علي الانتحار
والعياذ باللة
وعلي فكرة الريف مش عيب ولاا حاجة
انا ابن الريف المصري البسيط الا دخلتة
الكهرباء في التمنينات وابويا الله يرحمة
كان فلاح عادي الريف والفلاحين يا ستي
اهم شي تربية الانسان ونشاتة
اسف علي الاطالة وبجد سعيد جدا
اني اخيرا دخلت مدونتك الغنية بمشاكل
فعلاا مجتمعنا المصري بياسي منها
تقبلي مروري واتمني زيارتك
لي في القريب انشاء اللة
لمدونتي البسيطة
حطام انسان
فينكو يا عرب
فائق احترامي وتقديري وتحياتي
لكي ولقلمك وكلماتك
ياسر

ولد مصري يقول...

موضوع جميل فعلا ..

خلينا نبص على القضية المطروحة وهي "خطف الرجالة" اللى المتهم الرئيسي فيها السيدة "زوجة تانية"

إسمحي لي أن أنصب نفسي محاميا عن الجاني والمجني عليه في نفس الوقت!!

أنا لن أتكلم عن شريعة الخالق سبحانه وتعالى في موضوع التعدد حيث أنكم قد تكلمتم عنها بما فيه الكفايه في شرحكم الوافي لملابسات القضية وأنكم لا تحرمون ما أحل الله ولكنها تلك الآثار التي نقشت في العقول والقلوب والتي باتت راسخة في أذهان الفتيات كالأهرامات أو المعابد الفرعونية، ولكن دعوني أسألكم من هو الجاني ومن هو المجني عليه؟ هل الجاني هو فعلا تلك الزوجة الثانية التي لم تجد الشخص المناسب الذي يتقدم لطلب يدها والتي كانت تحلم بالأمس القريب أن تعف نفسها معه وأن تختبئ في أحضانه من شراسة زمن يموج بفتن كقطع الليل المظلم؟ هل يكون الجاني هو من أراد الستر ليس فقط لنفسه بل للمجتمع ككل؟...... معذرة يا سادة ولكن أنا أدعوكم للنظر إلى المستقبل الذي ينتظر كل هؤلاء الفتيات اللآتي أراد العليم أن يظللن بلا زواج حتى هذه اللحظة.
أثبتت جميع البيانات والإحصائيات أن نسبة الإناث في زيادة مستمرة مقارنة بنسبة الذكور وهناك قاعدة شرعية مفادها أن درء المفسدة مقدم على جلب المنفعة وأخرى مفادها أخف الضررين فلو سلمنا جدلا أن عدم الزواج بأخرى فيه منفعة بالنسبة للزوجة الأولى ولأطفالها ولكن المفاسد المترتبة عليه أشد وأعنف من تلك المصلحة لأن هذه المفاسد تمس المجتمع ككل وبصورة مباشرة حيث ما نراه الآن من إنتشار لزنا ودعارة فسببه الأساسي تشديد وصعوبة الزواج سواء كان الأول أو بتعدد ....... أما الحديث عن الزوج المخطوف أو الطفل الصغير الذي قام الجاني بغسل مخه فلا ينأى عما تم تبيانه آنفا عن إنتشار الزنا بسبب الميراث الذي تركته "تيزا" لحفيداتها، فلو أننا في مجتمع غربي لما كنا طرحنا هذا الموضوع للنقاش حيث أن الرجل – إذا فرضنا أنه كذلك - يمكنه طلب أي إمرأة للمعاشرة حتى وإن كانت متزوجة ولكنه الدين الذي نعتز به وتلك القيم التي بدونها نصير كالأنعام وربما أضل.

وأخيرا فقصيرة تلك الحياة التي نعيشها, هكذا قدر الله سبحانه, بل وربما تكون أقصر مما نتخيل, فهي جناح بعوضة لا تساوي أن نبذل فيها كل هذا الوقت لبحث مشكلة وضعتها "تيزا" قبل وفاتها!!

la3lahakhier يقول...

السلام عليكم
انا ضد الزواج الثانى بدون مبرراته القوية القوية جدا جدا جدا جدا والضرورية لانى اذا وضعت نفسى مكان الزوجة حيكون صعب على اوى وبعدين هما من حقهم الجواز ومش من حقنا العدل ودا مين بقى ان شاء الله عادل وهو مابفكرش غير فى نفسه ومتعته وبس ماهى زوجته دى نصيبه وقدره مايحاول يصلحها ويحاول ويحاول واذا فشل يبقى يشهد الاخرين من اهله واهلها وبعدين تبقى هى اللى مقصرة وحقه ساعتها يتجوز لكن بردوا بالحق والرحمة مش قطم رقاب

princess يقول...

الموضوع جميل اوى
بس اول مرة اعرف ان الموضوع وصل للجهاد هههههه
بصراحة انا بحس ان الزوجة التانية دى تضييع للكرامة ده غير انها بتاذى زوجة تلانية ولكن فى بعض الحالات زى مثلا بيكون الزوجة مش بتخلف وكده في زوجات بترضى
بصلى اهم حاجة الصراحة وكل طرف يختار اللى عايزه

samourai 4 ever يقول...

المركز ال 16
الله يخربيت الامتحانات و سنينها
هات يا بنى العده بتاعه الشغل
شوفى اختى جنه
الموضوع كبير اوى اوى
و ليه اكتر من مدخل
دينى او ثقافى او بلدى
بس انا بحب الجانب البلدى اكتر
لانه معاصر لحياتنا حبه
الراجل بيروح يتجوز دلوقتى ليه
لانه خد واحدة تعبه معاه و هو تعب اوى ملحقش يعيش حياته و يفرح بشبابه اللى قرب يضيع و ملحقش يتمنجه بيه
فيعمل ايه
يروح يدور على واحدة تانيه كدة تدلعه و تهشكه
و تزغزغ فيه
و روح يا ميتو و تعال يا ميتو
و الراجل حجته ايه
شرع ربنا قال اتجوز
بس اذا تزوج الزوج بدون معرفه زوجته الاولى يبقى الجوازه باطله
لانها لازم تكون عارفه
و لو موافقتش من حقها انها تتطلق
شوفتها فى فيلم
البطله عرفت انه بيخونها مع الخدامه
راحت جابته و جابت المأذون و جوزتهم لبعض
و قالت للشيخ انى لو مش موافقه من حقى انى اطلق
قالها حقك

راحت مطلقه
مخلعتهوش يعنى

طلقت

و قهرته

و على فكرة داين تدان
الكلمه دى صغيره
بس معناها كبير اوى اوى يا جنه
يعنى الست بعد ما تعبت و شقت و استحملت القرف و الذل مع جوزها و صابرة معاه
و هو لما يحب يعيش حياته يفتكر شرع ربنا اللى يرضيه و ينسى حق اللى تعبت معاه

و دمتــــــــــــــــــــــــم

غير معرف يقول...

وللمرة الأولى فى مدونتك اللى عجبتنى اوى اوى
احب اقولك ان الموضوع عجبنى
ولما فكرت فيه
لقيت ان فعلا ممكن يكون الخطأ فى تربيتنا وثقافتنا صحيح انا مقدرش استحمل هذا الوضع وفى الوقت ده هيكون قرارى بيت دادى مفتوحلى
بس الاكيد ان دى قدرات زى ما البعض قال ودى حكمة ربنا فى ان الست يا توافق يا متوافقش
بس اللى اعرفه ان فى مجتمعات كتير الوضع ده متقبل جدا جدا يعنى التعدد هو القاعدة وبتبقى الست مستعدة نفسيا ومهيئة لذلك بل فى بعض الاحيان الزوجة هى اللى بتنقى لجوزها
فهى الموضوع كله ثقافة مجتمع
غير كدة سيبك بقى انك بتحبى جوزك ولا لأ الفكرة مش حب قد ماهى كرامة وغيرة وحب امتلاك
لان الغيرة بتتولد مع الحب بس مابتموتش معاه
بس

rovy يقول...

لسلام عليكم ىرحمة الله وبركاته
اختى جنه بجد انا حزينه من بعض التعليقات خصوصا الناس اللى بيتكلم باسم الدين ويستشهدوا بأيات حافظينها من غير ما يعرفوا ايه تكملتها و انا حأرد عليهم بس بكلام جميل سمعته من الداعيه الجليل الشيخ خالد الجندى فى برنامج البيت بيتك وقد قال بأختصار : انه فيه 4حالات للزواج الثانى او التعدد 1- تعدد مطلوب ولا بد منه وده لمرض الزوجه بما يجعلها غير قادره على اداء واجباتها الزوجيه فى العلاقه الحميمه وهو من النوع الذى لا يستطيع ان يمسك نفسه وتغلب عليه شهوته فاذا رفض ان يتزوج وترك نفسه فريسه للشيطان فقد اثم .
2- تعدد مكروه وهو ان الزوج حتى مع تعثر زوجته فى اداء واجبتها فهو ايضا ليس له فى هذا الشأن ود وقد زهده ومع ذلك يجدها حجه ويتزوج
3 تعدد مباح وهو ان الزوجه تتحمل هذا الوضع بصدر رحب فهى قد ملت وتعبت وتريد ان تأتى له بمن تستطيع ان تخدمه وتتحمل معها العبء لأنها اصبحت غير قادره على اداء اى واجبات له . وده طبعا معناه ان فى الحالتين السابقتين الزوجه مجروحه ومغلوبه على امرها .
4- وهنا مربط الفرس وارجو ان يتفهم الجميع ما سيأتى .. تعدد محرم نعم هذا ما قاله وله اسباب وجيهه و محترمه لا يقبلها من تسول لهم انفسم وشهواتهم سوى ما يرغبونه فقط ولكنى اكررها تعدد محرم وهو الذى يكون فيه للزوج زوجه يحبها وتحبه وبينهما كما قال تعالى موده ورحمه واولاد وسكينه و عشره
وسنين من المسانده كل منهما للاخر وهى غير مقصره وقادره على اسعاده ولن تتحمل ابدا نفسيا ان يتزوج زوجها وزواجه حتما سيخرب هذا البيت المستقر
فبالله عليكم اليس حرام عليه ان يخرب بيته بيده من اجل ايام من الشهوه وربما يكتشف بعد ان يخرب بيته وتطلق زوجته وربما تتزوج بمن يقدرها ويتشتت اولاده ما بين هنا وهنا يكتشف انه قد باع من تستحق واشترى الوهم وانه اتعس نفسه وخرب بيته فلما تنادون بخراب البيوت العمرانه ولما تسمونه جهاد وتضحكون على انفسكم وكيف اذا طلب منكم الجهاد حق ستستطيعون وانتم مهلكون ماديا ونفسيا وصحيا ومشتتون بين الزوجات هنا وهناك .
افيقوا واتقوا الله ولا تخربوا البيوت العمرانه .
ويارب نحاول بقى ونفهم دينا صح مش كل واحد يفهم اللى هو عاوز يفهمه وبس .
انا لا احرم التعدد ولكنى اقول انه ليس الاصل وانه مباح فقط للمحافظه على الاسر وليس لتضيعها وان الاصل هو ادم واحد وحواء واحده وليجعل الله بينهما موده ورحمه . ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به ...... امين
اسفه على التطويل و تقبلى تحياتى
rovy

Gannah يقول...

شكرا لكل من تفضل بالتعليق و انا أفضل أن أترك التعليقات مفتوحة بدون تدخل منى فيها
يبدو ان فهم النساء و الرجال للتعدد مختلف
الجارات يقلن ان التعدد له شروط يتجاهلها الرجال و اننا لا نستطيع كنساء فى الغالب القيام به لاسباب نفسية خاصة بنا
والرجال يرحبون بالتعدد بشروطه و يقولون انه مهم و اننا نرفضه بدافع من العادات فقط

هذا هو ما فهمته و الله أعلم و اترككم لتكملوا النقاش لعلنا نفهم بعض احسن

Gannah يقول...

tamer nabil
mostafarayan
adam
صوت من مصر
ياسر
walad_Masry
la3alokhier

princess
samorai4ever
soso
Rovy
شكرا لكم جميعا و مرحبا بكل اللى شرفنى بالتعليق للمرة الاولى و بالاصدقاء القدامى
احترم ارائكم كلها على اختلافها و افضل ان تكملوا النقاش بدون تدخل منى
تحياتى

Unknown يقول...

Gannah
اسمحوا لى ان امتنع عن التعليق على هذا الموضوع بالذات فزوجتى لا ترغب حتى فى الكلام فى هذا الموضوع .... وانتوا مترضوش لى بالمشاكل خلينا نعرف نفرح بالعلاوة اذا
كنا هنفرح

غير معرف يقول...

ياااااااااااااااه انا بقى شكلى مش اوى لما اكون رقم 22 فى التعليق

اسفه جد لتاخير....

انا فعلا عجبنى الموضوع اوى

وانا مش هتكلم من الناحيه الدينيه

ولا ايه الظروف اللى تخلى الراجل يتجوز


انا كل اللى شاغل بالى احساس ومشاعر الست سواء الاولى او الثانيه ...


تخيل الست الاولى بعد ما ادت على قد ما تقدر ومش مطلوب منها الكمال علشان الكمال لله وحده وافنت لزوجها

وهيا رسمه لحياتها اللى جيه كلها معاه

ومقدار الامان اللى هيوفرو ليها

وفجاءه كل دا راح والامان ما عاد موجود وخلاها فى صراع نفسى مع نفسها

وتسال ليه حصل كدا وايه زنبها

حتى لو فيها حاجات ما تقلت استحسان او على الاقل صبر منه


وفى الناحيه التانيه ست اللى رضت تكون الزوجه التانيه

اكيد كل اللى بتبقى محتجاله شخص يبقى جنبها... محتاجه زوج ...امان

ودا حقها طبعا ...

وخاص انا فى بلدنا مفيش واحد شاب يقبل ان يتجوز واحد مطلقه او ارمله


الا استثناءات باه ودا ملناش دعوه بيها

وما يبقى قدمها الا راجل لاما متجوز وعايز يتجوز تانى لاما مطلق لاما ارمل

اما لو كانت الزوجه التانيه

انسه فاكيد ليها ظروف قهريه

سواء باه تاخر سن الجواز بيها ونفسها تفرح زى اى بنت ويبقى ليها اولاد


ما جالها شخص مناسب فامكنش قدمها الا اللى متجوز

وتسمع كلام باه من الناس بالشفقه

والحصره على بختها


وبالرغم من المشاعر دى الا نها بتواجه فى نفس الوقت تلاقى نظرات الناس ليها

انها المفتريه وخطفت الراجل من مراته

وكانها مش بنادمه ومش من حقها تكون فرحانه وبحلال ربنا

وكفايه باه علشان انا حزنت جدا من الاسئله
واحساس والمساعر اللى ادتنى نوع من الحيره

وبعدين فى بنات ممكن تقبل بالوضع دا

على اساس ان الشخص المتزوج ناضج فكريا ويقدر يتحمل المسئوليه اللى بيفقدها معظم الشباب اليومين دول

الا باه اللى ربنا هديهم


______

اما انا كنا قبل ما اقرا موضوع دا يا جنه

كنت لما اسمع حد يتكلم فى الموضوع دا

كنت اقول عادى ايه يعنى لما ابقى التانيه ولا يتجوز عليا

اهو هرتاح منه كام يوم ومن الطبيخ ليه والغسيل

والاقى شوية هوا كدا

مش كل يوم كتمه كتمه الملل وحش برضو


بس موضوع لغبط كل اللى جوايا

ربنا يستر ومنبقاش التانيه


علشان الرجاله انقرضت اصلا

فرنسا هانم يقول...

مدونتك جميله
لكن كلها بخل
اول مره اجى والف فى المدونه واقراء
ولاكبايه شاى ولا نسكافيه ولا كازوزه
ولا اى حاجه
ليه البخل ده
عموما انا قريت كتير فى المدونه
وتدوينه انا وجارتى لى ملحوظه عليها مش كل البنات او السيدات اللى بيدونوا بيتكلموا عن نفسهم
لا فى مدونات نسائيه كتير مش بتتكلم عن نفسها خالص
مع خالص تحياتى
وخليكى كريمه
وافتحى البوفيه

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله
اعتقد انه من رحمة وشموليية دين الاسلام انه احل تعدد الزوجات لحكم كلنا نعرفها مثلا لو ان الزوجة الاولى مابتخلفش و بدل من الرجل يتخذ عشيقة وغيره الكثير
كلمة جميلة سمعتها من الدكتور المجدوب - رحمه الله - يقول للاسف وصل قلة الفهم بالمراة المسلمة انها ممكن توافق ان زوجها يتخذ عشيقة عليها ولا يتجوز واحدة اخرى في الحلال
والشرط الاساسي في التعدد كما نعلم جميعنا ان يتتحق العدل
الموضوع كبير وله العديد من التفاصيل والتشعبات
تحياتي

امل يقول...

انا عارفه ان تعدد الزوجات حلال
بس انا ما اتخيلش اني ممكن اكون في الموقف ده ابدا
ربنا يرزق الجميع من فضله ويسترها معانا

موناليزا يقول...

ربنا حللنا الموضوع كله حينما قال"ولن تعدلوا.."
يعنى اللى عايز يتجوز زوجة تانية يكون عنده القدرة على العدل والمساواة بينهم فى كل شئ
وفى الحالة التى ذكرتيها اين العدل فى ان يتزوج زوجة اخرى تقيم معه وزوجته الاولى يشوفها كل سنة مرة
والمرأة بطبعها تحب التملك والاحساس بانها وحدها الملكة على عرش قلب الزوج
والزوجة الاولى ممكن مش دايما تقبل فى حالة عدم قدرتها على الانجاب
ده من جهة نظرى والله اعلم
دمتى بخير حبيبتى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكمبصي حبيبتي الاصل هو التعدد
بس رب العباد حسمها وان خفتم الا تعدلوا فواحدة ولن تستطيعوا
خلاص
بس الاصل التعدد وما ننساش ان التاانية برضه امراءة
فيه ناس بتحتاج للتعدد وللمراءة هنا حق الققبول او الرفض الاولى او التانية الشرع اداها الحق دة
للاسف الرجالة والستات في بعض الاحيان هما اللي اساءوا استخدام حقوقهم
بصي هو كان عاوز يعف نفسه ببزوجة اخرى على عينا وراسنا لكنن شكله كدة ما كانش يطمن
اوعي ترمي نفسك ربنا يوفقك
تحياتي

rovy يقول...

اختى الحبيبه جنه
طلبت منى حكايه واحده مما سمعته من مقاسى الزواج الثانى وعلشان مقدرش انسى طلبك رغم انى مشغوله والحكايه عاوزه تركيز بس انا حأحكى باختصار عن اخر حكايه والله على ما اقول شهيد
لنا جاره كانت تعيش فى هدؤ مع زوجها وقد من الله عليهما بالبنات والبنين وقد حرمت نفسها من كل شىء حتى من فرش محترم برغم من ان زوجها يركب افخم السيارات وكانت تقول مظهره مهم علشان شغله وعلشان يبنى نفسه ومستقبل ولادنا و بعد ان عاشت معه بما يرضى الله حوالى عشرون عاما وقد تزوجته وهى فى الثامنه عشر يعنى لسه شباب بل وعلى قدر من الجمال .. المهم ان ولاد الحلال استلموا دماغه انت مقتدر وربنا حيحسبك ان لم تحى سنه الرسول عليه افضل الصلاة والسلام وواضح انه ما صدق ولقاها حجه وتزوج بأخرى وطبعا كانت اقل اجتماعيا بل وفى مستوى تعليمها ايضا اقل بكثير من زوجته ولم توافق الزوجه المسكينه وظلت تصرخ ايام وكانت بتمشى فى الشارع تشكى لطوب الارض و لكته لم يكترث بل اخذه الكبرياء وتزوج بثالثه كانت مستواها ردىء جدا بالنسبه له ولكنه كان يريد اتمام العدد .. اهمل بيته الاصلى و كانت الزوجه الشابه الوحيده تتصل بنا فى الليالى تشكو وتبكى و بعدها علمت من جاره اخرى انها استلمت زوجها حين وجدت منه تعاطف وانها تتصل به فى اى وقت من الليل وبأى حجه حتى تجد من يؤنس وحدتها المهم ان هذا الحال لم يعجب جارتى الاخرى واضطرت الى قطع العلاقه معها وزوجها نفسه كان يشكو لها من اتصالتها وكان يتألم ان اوصلها زوجها لحالة اللا وعى هذه .. اما بنتها الكبرى فكانت مخطوبه ولكنها رأته بعد زواج ابيها بشهر مع اخرى و عندما اعترضت قال لها الم يقل لكى اباكى ان من حقى ان اتزوجكما انتم الاثنتين .. فتركته و قررت ان لا تتزوج ابدا حتى لا تصل لمصير امها التى كبرت من الهم و تغير حالها من سيده محترمه لانسانه منبوذه يخشى من تصرفاتها .. انها تكاد لا ترى زوجها و لا تريد ان تتركه لانها افنت شبابها معه ولم تعمل حساب الايام ولم تدخر ما يغنيها عنه . كسرت هذه الزوجه المسكينه و تحلف ان بيته ينقصه كل شىء وانه حتى مصاريف اولاده لا يستطيع الوفاء بها .. اما هو فأخذ يكابر الى وقت قريب لتراه مبهدل ومهموم
بل انه مديون الان وربما لا يستطيع سداد ديونه التى تراكمت .. نفسى دلوقت اسأله اليس نادما .. مش كان اولادك وزوجتك اولى بك وبوقتك .. مش اكيد كنت حتكون اسعد انت و زوجتك و اولادك و خصوصا ابنتك الكبرى التى دفعت الثمن هى الاخرى .. واكيد كل اولادك دفعوا برضه الثمن حرمان نفسى ومادى .
فهل هذا هو الاسلام .. وتلك كانت حكاية زوجه صبرت ولم تطلب الطلاق .. فما بالك بحكاية اخرى طلقت وتزوجت هى الاخرى لأنها خشيت على نفسها الفتنه كما تقول لأنها بعد زواجه لم تتحمله نفسها فخرب البيت وتشتت الاولاد وهم الان وحدهم الذين يدفعون الثمن ..
اتمنى ان اكون قد وفيت .. ولكى منى خالص التقدير .. حفظك الله والمسلمين كافة .
تحياتى

rovy

Gannah يقول...

أستاذ حسن
مرحبا بك لاول مرة و احترم رغبتك فى الامتناع عن التعليق و الظاهر انك كنت حاسس اننا مش هنلحق نفرح بالعلاوة
ليا عندك تعليق على البوست القادم ان شاء الله


همس
انا لسه مصرة اسيب التعليقات مفتوحة بس اهلا بيكى و هى برضه وجهة نظر اخد اجازة زوجية بس بشرط ان تكون التانية متعاونة و تقوم هى بالغسيل و الطبيخ مش تجوعه و تبعتهولك و لا ايه


فرنسا هانم
اهلا و سهلا لو كنت اعرف امتى هتشرفينى بالزيارة كنت فرشت المدونة ورد هو انا كل يوم بيزورنى رئيس جمهورية قمر و لا ايه
يا هانم علشانك نجيب تورتة و جاتوه و كل اللى تتمنيه المهم متقطعيش الزيارة
انا لم اقصد ان البنات تفتح المدونات للفضفضة فقط ففيهن مبدعات و مفكرات وكاتبات فى منهى خفة الدم و انت يا اكبر مثال
تحياتى



أحمد سعيد بسيونى
مرحبا بك اخى الكريم و ان شاء الله نشوفك عندنا كتير
تقبل تحياتى

أمل
مرحبا بك ويا رب ييسر للجميع امره و يرزقنا من فضله
تقبلى تحياتى

موناليزا
شكرا على التعليق و دمتى بخير
تقبلى تحياتى

nonoymm
مرحبا بك فى المدونة لاول مرة و ارجو ان تتكررى الزيارة
تحياتى

روفى
جزاكى الله خيرا و اشكرك على القصة و ارجو ان تكون عبرة لنا فهى مأساة و ارجو من الله ان يفرج هم هذه الاسرة
تقبلى تحياتى

Darsh يقول...

مش عارف و الله الموضوع معقد

لأن المشاعر صعب يبقى فيها عدل

ما اعتقدش ان الفكرة هتبقى صائبة

الموضوع مش اشباع غرائز و السلام

ومش علشان معايا فلوس أشتري الناس

بس لو فيه ضرورات زي عدم الإنجاب و زوجتي مصرة اني اتجوز واحدة تانية يمكن تخلفلنا انا ممكن اوافق

مش عارف و الله

الموضوع ده ما فكرتش فيه قبل كده و يبقى طبيعي مش محطوط في الخطط المستقبلية

Darsh يقول...

يا ليهوييييي

ده لينك المدونة للبنات فقط

يبدوا اني دخلت غلط

انا بقول أخرج في سلام

Gannah يقول...

Darsh
نورت المدونة و ان شاء الله تكون زيارة تتكرر
اسم اللينك ده بس كده علشان اشجع جاراتى الحلوين بس المدونة مفتوحة للجميع من غير يا لهوى و لا حاجة
مرحبا بيك فى كل وقت
تحياتى

maiosha يقول...

السلام عليكم
أولا دى أول زيارة ليا لمدونتك الرائعة وإن شاء الله مش هتكون أخر زيارة

ثانيا أنا أول ما دخلت دخلت على البوست الجامد تعدد الزوجات .. الحقيقة يا جنه أنا لسه متجوزتش لكن صعب أوى إنى أقبل أتجوز واحد متجوز .. ليه؟؟ شوفى يا ستى

أنا هتكلم على أساس إنى بنت مصرية.. والبنت المصرية فى الظروف الإقتصادية اللى إحنا بنعيشها دلوقتى بقت بتتأخر فى الزواج يعنى كان زمان البنت لما تتأخر كانت بتتجوز وهى عندها 18 سنة مثلا دلوقتى ممكن بنات يوصلوا لسن 26 و27 كمان وعادى لسه متجوزوش ..علشان كده البنت لما بتتجوز بتحب إن جوزها ده يكون ليها لوحدها بتاعهاهى بس
مش بتحب بعد ما تستنى كل الوقت ده إنها ترضى بنص راجل ونص قلب ونص عقل

البنت كمان أو الزوجة الأولى بتشعر بنوع من الإهانة لما الزوج بيفكر فى التعداد .. وبتقول لنفسها ..يعنى أنا مش مكفياه ..يعنى انا مقصرة معاه فى حاجة .. وده بيولد حاجة زى عقده النقص عند الست .. وبيخليها تحس إنها مش الزوجة اللى جوزها كان بيحلم بيها ونفسه فيها .. وده شعور أكيد مؤلم جدا

ثالثا بقى أهم حاجة الأولاد طبعا الأب هيكون متقطع بين بيتين ده غير شغله يعنى فى الحالة دى العبء كله هيبقى على الأم لوحدها هى اللى هتربى وهتراعى .. ده غير إن الأولاد مش هيعرفوا يستمتعوا بأبوهم إلا فى وقت صغير جدا
ده غير كمان إن الشعب المصرى عنده سؤال سخيف جدا بيحب يسأله لأى ولد أبوه متجوز أكتر من واحده " إنت ابن القديمة ولا الجديدة؟؟"
طبعا السؤال السخيف ده بيجرح مشاعر الولد الصغير وممكن يخليه يكره أبوه

أخيرا التعداد طبعا شرع الله أنا مش بحلل ولا بحرم لإن ده طبعا حلال ميه فى الميه .. لكن فى زمنا الحالى الست بقت متعلمة ومثقفة وست بيت يعنى حاجة كده فول أوبشن .. فأنا أظن إن امرأة واحدة صالحة تكفى .. ويحمد ربنا إنه رزقه بزوجة صالحة

Gannah يقول...

mioasha
اهلا بك فى المدونة و اتمنى ان تتكرر الزيارة التى اسعدتنى كثيرا
انت تقريبا التعليق الاول الذى يذكر تأثير التعدد على الاولاد و كأننا نسيناهم واسقطناهم من حساباتنا برغم انهم من اهم من يتأثر بقرار الرجل بأن يتزوج للمرة الثانية
لك تحياتى

أُكتب بالرصاص يقول...

رغم ان الموضوع طويل

أنما استمتعت بطرحك للقضية من وجه نظر غالبا ما تكون غير محايدة

ولكنك استطعتي ان تتخطي الغام القضية ،

احيكي على مدونتنك اللطيفة

غير معرف يقول...

السلام عليكم
دايما المجتمع والناس بتبص للزوجه التانيه على انها خرابه البيوت ومحدش بيلتمس لها العذر مهما كانت الاسباب ومهما كانت هى الضحيه
وعلى فكره من الواضح من التجارب الكتير اللى بنشوفها فى المجتمع انه دايما بتكون غير سعيده لانها بتكون على هامش حياه الزوج
ومفيش حد مهما كان يقدر يعدل تماما بين الزوجتين اما ان هو يهمل او يهمش الزوجه التانيه اويهتم بيها على حسب الاولانيه وفى كلتا الحالات مابيكنش فيه عدل من الزوج
ياجنه احنا مش ملايكه احنا بشر

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

الأمور لا يمكن تناولها على إطلاقها
فكل حالة هي قضية مستقلة بذاتها
و ممكن في حالات تكون الزوجة التانية فعلاً بذلت مجهود خرافي علشان تغوي الزوج علشان يتجوزها على مراته
و ده تعدد انا ما اوافقش عليه
خصوصاً لو كانت زوجته الأولى مش مقصرة معاه في حاجة

لكن زي ما الشرع ادى الرجل حق التعدد فهو اعطى الزوجة الاولى حق الطلاق لو مش موافقة على زواجه من غيرها
و ما ينفعش يتجوز من وراء زوجته الاولى بل لابد يبلغها قبل الزواج الثاني و يخيرها بين قبول زوجة ثانية و الطلاق
هو ده الشرع
و لو اختارت الطلاق يبقى لازم تآخد حقوقها على داير المليم بدون أي ظلم او ارغامها على التنازل عن شئ
و خصوصاً حقها في النفقة

هناك من يرحب بالتعدد
و هناك من يرفضه

لكننا متفقين ان التعدد حلال و الموافقة على تحمله او رفضه هو شئ شخصي يرجع لكل شخص بمفرده

لكن لا يجب ان يكون التعدد مجرد وسيلة لإشباع النزوات حيث ان من اهم اركان الزواج هي نية الديمومة و الإستمرار في الزواج
و الا لو كان الزواج لمجرد شهوة طارئة فلا يختلف شيئاً عن زواج المتعة المحرم لإنه محدود بوقت

و التربية فعلاً لها دور كبير في رفض التعدد
لكن لو كان الناس يتعلمون شرع الله جيداً و يعملون به و لا يقومون بلي عنق الرخص الشرعية لإستغلالها إستغلال سئ لما واجهنا العديد من المشكلات التي ذكرها المعلقين الأفاضل

انا عن نفسي اتمنى ان يرزقني الله بذات الدين التي تناسبني و اعيش انا و هي معاً في طاعة الله
و ساعتها لا اظن ابداً انني سأنظر لغيرها

لكن التعدد يكون مرغوب في بعض الحالات الضرورية كمرض الزوجة الاولى و عدم قدرتها على الإنجاب و خلافه
و يكون جائزاً إذا وافقت عليه الزوجة الاولى و كانت الديمومة في نيته

و لكن يجب تحري العدل في كل شئ
ما عدا الميل القلبي حيث انه لا يمكن التحكم فيه لكن يجب تحري العدل فيه قدر الإمكان

ف إذا كنت لا تستطيع العدل فلا يحل لك التعدد حيث هذا هو اهم شرط شرعى

:)

غير معرف يقول...

مفيش حاجة اسمها خطافة رجالة
الرجل ناضج له شخصية و هو اللى بيجوز محدش بيغصبه
انا رايي ان اللى بيفرق هو الرجل بيحب مراته و لا لأ
لو لأ يبقى لو فى سبب من اللى الشرع قال عليهم يبقى يتجوز ولا هو غلطان ولا الثانية خطافة أما لو مفيش سبب يبقى يحس على دمه و مايكسرش بمراته
أما لو بيحب مراته يبقى مش هيقدر يتجوز تانى حتى لو فى سبب من اللى الشرع محددها لأنه مش هيقدر يتصور نفسه مع واحدة تانية و الكلام ده مش انشا ده عن تجربة شخصية و قصة غريبة
أنا اتجوزت مراتى من سبع سنين بعد قصة حب جميلة و خطوبة أجمل و بعد 6 شهور لما محصلش حمل هى تعبت نفسيا و أنا مكنش فى دماغى
رحنا كشفنا طلعت أنا سليم و هى عندها انسداد كامل فى أنبوبة و جزئى فى التانية و أكياس مبايض و احتمال الحمل صفر باجماع الدكاترة و الحل الوحيد طفل الأنابيب و فى حالتها نسبة النجاح شبه معدومة
انهارت مراتى تماما و لأنى و الحمد لله غنى اقنعتها نعمله و مكانش حد يعرف غير اهلها و عملناه و فشل و عملناه تانى و فشل و ثالث و فشل و كانت الثالثة دى تابتة مراتى انهارت و خناق و عصبية و كان فات كده سنتين و أهلى عرفوا طبعا لأن مفيش حاجة بتستخبى
و طبعا انا وحيد اهلى و ابتدينا بقى الخناق علشان اتجوز تانى و انا رفضت طبعا و اهلى شبه قاطعونى اما مراتى قاطعوها نهائى و كانت هى أيامها قايمة نايمة مع صاحباتها اللى الله يسامحهم اقنعوها متحاولش تانى
شوية و ابتده ضغط من اهلى و حماتى اتدخلت و اقنعت مراتى نحاول تانى فعملنا رابع مرة و فشلت و الخامسة و فشلت و انا قررت نلغى كل حاجة لأنى خايف عليها و هى جالها انهيار تام و كان كده فات كمان سنتين
ابتديت بعد كده اسود فترة
انا بدأت أشتاق للعيال بس كاتم جوايا و اهلى بداوا أسلوب التطفيش بقى عن طريق المعايرة و يجرجروها للغلط و طبعا هى بقيت عصبية و غلاطة
جينا نعمل المحاولة السادسة مراتى فجأة تعبت و الأكياس عملت انسداد و عملت عملية كبيرة قضيت تماما على اى امل للحمل
بعديها مراتى طلبت الطلاق و انا رفضت و امى بدأت فى موال العرايس فكدبت على اهلى و قلتلهم ان لسه فى امل علشان يهدوا قالولى قدامك بالكتير سنة و بعد كدة هنموت و احنا مشهدين ربنا اننا غضبانين عليك و داعيين عليك دنيا و اخرة
اما جوه البيت مراتى رافضة تنام جنبى لحد ما اطلقها رحت انا امتنعت عن الأكل و الشرب و عد 3 ايام كنت هموت هى اتخضت و مصدقتش و قالتلى للدرجة دى بتحبنى طب نحاول تانى قولتلها انتى بتضحكى على نفسك ماحنا عارفين انه صعب
المهم تحت الزن حاولنا المرة السادسة و فشلت و السابعة و فشلت و الثامنة و فشلت
و انا بقيت حياتى جحيم و اهلى بدأوا يسألوا لحد ما جيه الامتحان الحقيقى
واحدة زميلتى مطلقة سألت و عرفت و اطأست و بدأت تقربلى و طبعا انا مش اهبل و عارف انى مش عمر الشريف بس عارف ان عينها على فلوسى و انى صيد سهل بسبب ظروفى و بسبب جمالها
بقى الضغط علي فظيع انا مقهور انى مش هخلف و فات اهو فعلا 5 سنين و نصف و اهلى بدأوا تانى و مراتى منهارة
انا اتجهت لربنا و بقيت ادعى و انا ببكى و اقوله يا رب انا خلاص مش عايز الخلفة انا بس عايز مفترقش عن مراى يا رب متطلب الطلاق تانى يا رب اهلى ينسو يا رب اى حل يخلينى افضل مع مراتى
و فعلا حصل الحل اللى ميديش لحد فرصة يتكلم
مراتى حملت
فعلا
ياااااااااااااااا ررررررب
يا حنين يا احن من الكل
عملنا التحليل 4 مرات
و بعد 9 شهور جتلنا الحلوة خوخة اللى جت بعد دوخة أجمل بنت فى الدنيا
تانى يوم الولادة كنا لسه فى المستشفى وانا كنت بره و رجعت بعد نص الليل لقيتها نايمة و انا بغطيها بست رجلها و نمت على الكنبة
تانى يوم و احنا مستنيين الفطار قاليتلى انت عملت كده ليه امبارح قولتيلها ايه؟ قاليتلى ليه بست رجلى و انا نايمة؟ قولتلها بحبك
و دلوقتى بسأل نفسى انا ليه ماتجوزتش على مراتى؟ لانى ببساطة بحبها و الواحد لمل بيحب مراته بيحس انه لو اتجوز عليها هيبقى بيزنى حتى لو فى سبب من اسباب الشرع
معلهش الشرع اه محلل حاجة بس انا اسف مقدرش عليها

حلم جميل يقول...

يا "غير معروف" انا عمرى ما كتبت حاجة على النت طول عمرى مقضياها قراية و تسلية و كان رأيي فى الموضوع ده ان كل زوجة ثانية هى خطافة رجالة لان مفيش اى راجل مهما كان الا و مياخدش فى ايد اى واحدة غلوة تبقى اذا الست هى ا لمتحكمة و كنت بقول اتحدى اى ست اى ملكة جمال انى اقدر اخطف منها جوزها و افرجها عليه و هو راكعلى لكن بعد ما قريت كلامك اتهزت مشاعرى
يا ريت فيه رجالة كثير زيك و ريتني اقابل واحد منهم

حنان يقول...

دموعى نزلت من كلامك يا غير معروف
حاجة واحدة بس اللى حرقت دمى و هى ان جوزى تانى يوم الولادة زعقلى و بهدلنى لكن انت بست رجل مراتك
صدقنى انت اقوى منه بكثير انت مش عارف دى معناها ايه . يا رب بس مراتك تفضل مفتحة عينها كويس لأنك مغرى جدا لأى خرابة بيوت

شمس النهار يقول...

انا شايفة انه موروث ثقافى بايخ ان احنا نقول على الزوجة الثانية خطافة رجالة، ليه بقى هى خطفت حاجة حرام؟ مدام الشرع محلل يبقى الراجل ده مش بتاع مراته لوحدها و ليه مش من حق واحدة ثانية انها تحاول تتجوزه اذا عجبها، يعنى مثلا الأستاذ مش معروف ده لما انا اعرف انه باس رجل مراته لما ولدت ايه المانع انى احاول اتجوزه انا كمان؟ هى تزيد عنى فى ايه علشان تستولى عليه لوحدها؟ ده راجل نادر الوجود و اذا كان الشرع محلل يبقى ليه لأ؟ ليه أسيب نفسى للحظ يخلينى أتجوز واحد يطلع قاسى أو وحش فى طباعه و انا ضامنة ده قدامى؟ ليه هى تحرم الحلال و فيه ستات تانية متعذبة و بنات خايفة من الجواز بسبب طبع الرجالة القاسى؟ علشان بسلمتها رجلها تتباس لوحدها و تشدلنا لسانها؟ ده مش عدل و اى واحدة لما تحاول تتجوزه يبقى مفيهاش حاجة

حنان يقول...

حرام عليكى يا شمس النهار اتقى ربنا

شمس النهار يقول...

بصى يا أختى المثل بيقول ان عشقت اعشق قمر و ان سرقت اسرق جمل! و هى دى بصراحة الرجالة اللى تتخطف! ياختى دانا من ساعة ما قرأت كلامه و انا مرارتى مفقوعة على حظ أختى المنيل و من قبلها امى و قسوة أخويا علينا، اه بس ده لو كان وقع تحت ايدى ، و بعدين انت زعلانة ليه مفيش واحدة ممكن تقرب من جوزك الشديد ده ولا انت زعلانة على بسلامتها

حنان يقول...

by the way i am talking seriously enti kalamek ma3agabnish ya shams el nahar

شمس النهار يقول...

e7na lih toul el wa2t 7'ayfin? el ragel howa elli maye2darsh yebos le wa7da metgaweza le2ano shar3an 7aram ama el ontha fa te2dar tebos we to3gab we tetmana we te7awel tetgawez ay ragel sawa2 kan 3azeb aw metgawez aw motalak aw armal le2ano shar3an 7alal yeb2a lih ana a7rem nafsi min 7a2 rabena edahouli
el shatra heya elli mafish wa7da te3'lebha we tetgawez gozha ama iza ana etgawezt wa7ed metgawez yeb2a merato malhash 3andi 7aga we mafish moshkela

rovy يقول...

الى الغير معرف الشهم جداا و الأنسان جداا جداا..
لا أجد كلمات توفيك حقك كرجل حقيقى مسلم مؤمن ..تعجز كلماتى عن التعبير عن سعادتى بوجود رجال أمثالك فى الحياة .. و صدق رسولنا الكريم حين قال الخير فى امتى الى يوم الدين و ما دام يوجد من هو مثلك حتى و لو ندر وجوده جداا .. لكنه الخير الذى نرجوه لصلاح حالنا و التأكيد على أن الزواج موده و رحمة قبل كل شىء .. جزاك الرحمن كل الخير و بارك بك و بزوجتك وأبنتك .. حفظكما الرحمن و رعاكم يارب ..
تقبل خالص تحياتى ..

حنان يقول...

انا مبسوطة بكلامك يا روفى لأنى كنت متضايقة اوى من كلام شمس النهار و حسيت ان كلامها جرح القصة الجميلة اوى دى، تصدقى ان انا كمان قعدت ادعى لمراته و بنته
انا اصلى رومانسية اوى ، يا رب يرزق بنتى لما تكبر بواحد زى ده

غير معرف يقول...

شكرا جدا يا حنان و روفى على كلامكم الرقيق و احاسيسكم الجميلة و انكم دعيتم لمراتى و بنتى و انا على فكرة معملتش غير الطبيعى لسببين اولهم ان ده كان حق الحب عليا لأن أى زوجة ثانية غير مراتى حبيبتى كانت هيبقى جلدها بالنسبة لى نار و ريقها سم ثعبان و مقدرش اتصور نفسى ابدا ابدا مع اى واحدة غير مراتى حتى لو كانت زوجة ثانية لأن كده هبقى زى الحيوانات اللى فى الغابة لما اى ذكر يعاشر اى انثى و السلام لكن انا مش فاهم ازاى اى راجل بيقدر يتجوز اكتر من واحدة؟ ماهو أكيد بيحب واحدة بس هى دى اللى لما بيعاشرها يبقى انسان انما زوجاته التانيين هو معجب بيهم بس أو يعنى مشدود ليهم جنسيا يبقى فعلا كدة لما يعاشر واحدة فيهم يبقى فعلا زى الحيوان اللى مقدرش يمسك نفسه راح متجوز و لو فيه عذر من اعذار الشرع تلاقى من جواه متحزم و بيرقص و من بره يا عينى متأثر أوى انه هيجرح مراته... لا يا أخى الحياة امتحان كبير فى الصبر اصبر شوية لحد ما عذر الشرع ده يتحل ان الله مع الصابرين اذا صبروا يعنى ربنا اهو بيخيرك يا تصبر يا لأ و لو صبرت هيبقى معاك قولى بقى تحبه يبقى معاك؟ ده غير إن انا كنت هكره الطفل اللى هييجى منها

غير معرف يقول...

اما السبب الثانى فهو الضمير لأن انا يوم ما حطيت ايدى فى ايد ابوها علشان كتب الكتاب ده معناه ان سبب حماية ربنا للمخلوقة دى انتقل من ابوها ليا انا فهتبقى فين الحماية دى لما انا اروح اتجوز و اخلف بحجة ان الشرع محللى يبقى كدة حليت مشكلتى و سبتها هى تنقهر لوحدها بقلة الخلفة يعنى تبقى المشكلة قابلتنا و انا رحت حليتها لنفسى و هى لأ يبقى انا كنت منافق بقى لما كنت بقولها انى بحبها، بحبها يعنى اللقمة يا معاها يا لأ و الفسحة يا معاها يا لأ و الخلفة يا منها يا لأ و كان صعب جدا جدا عليا امتحان زميلتى المطلقة لما كانت تتكلم معايا فى الشغل بأقوى أساليب الدلع و تعملى سندوتشات لما كانت مراتى مبتعمليش حاجة علشان تكرهنى فيها و اوافق اطلقها و تلبس لبس لا يوصف من الخلاعة و تيجى تقعد قدامى فوق المكتب و تقلع الشبشب و تحط رجلها على ايد الكرسى بتاعى و كل ده و انا مش قادر احكى لمراتى علشان كانت هتاخدها حجة و تطلب الطلاق تانى انا ساعتها كنت وحيد و ضعيف و مكتئب و كنت بتعب جدا و انا بقاوم زميلتى دى بس انا الحمد لله قاومتها بالصبر و الصلاة و القرآن و بآية الكرسى بالذات لأنى كنت مقتنع انها فعلا شيطان...
يا معشر الرجال مش كل مشكلة و لا كل تقصير من زوجاتنا نجرى و نقول الشرع لأ شوية صبر شوية ضمير

حلم جميل يقول...

انا مش عارفة ارد عليك ازاى يا أخى الغير معروف انت اللى حلم جميل
حلم لأى بنت انك تبقى ابوها و لأى أم انك تبقى ابنها و لأى أخت انك تبقى أخوها و لأى زوجة انك تبقى جوزها انا فعلا مش عارفة اتكلم و فعلا بونبوناية عندها حق انت لازم جنة هى اللى ترد عليك لأن احنا مش عارفين نرد انا متشوقة اشوف جنة هترد ازاى على التعليقات بتاعتك هى الوحيدة اللى هتعرف تديك حقك و تورينا الدروس من التعليقات الثلاثة بتوعك انت برجلتنى جدا و هزتنى و اثرت أوى فيا
و حنان كمان عندها حق فى حاجة يا روفى و هى ان مراته لازم تفتح عينيها أوى لأنه فعلا مغرى جدا جدا جدا لخطافات الرجالة و اديكى شايفة العينة اللى واضحة زى الشمس ما بتبقى واضحة فى وضح النهار
حاجة غريبة أوى حسيت بيها لما قريت كلام الراجل ده حسيت انى لو اتجوزت واحد زيه هبقى فى منتهى السعادة بس برده فى منتهى الرعب
ده مش زوج عادى لأ لأ لأ ده زوج يتخاف عليه بجد فى الزمن ده و هكررها تانى ده بجد آخر الرجال المحترمين أنا مش عارفة ده يتعمل معاه ايه من مراته دى لازم تحبسه جنبها و لا إيه
حاجة فعلا مرعبة

حنان يقول...

فعلا نقطة مهمة و هى ان رغم ان نموذج الراجل ده نادر بس تعمل ايه اى زوجة لو طلع جوزها كده؟انا كان هيجيلى الضغط من الرعب عليه و على فكرة انا مستنتجة هو ليه قدر يقاوم زميلته صدقينى مش بس علشان بيحب مراته لكن كمان علشان أساليبها مفضوحة و قديمة و قذرة وواضح ان ربنا منور بصيرته لكن المشكلة فى الأنواع الثانية من الخطافات اللى بيبقوا أهدى و ألئم من كده و دلوقتى بقيت كل الرجالة يتخاف عليها بس انا معاكى ان ده يتخاف عليه اكتر و لازم مراته تحاوط عليه أوى و انا انصحها انها تلهيه فى بنتهم و فى انه يساعدها لأنه واضح انه متعاون و تلهيه فى الهوايات الرجالى زى الكورة و مرواح الإستاد و العربيات يعنى قصدى متمنعوش من الحاجات الرجالى دى لأن ده هيخليه بعيد عن الفتن
برده لفت نظرى انها مش مخوفاه انه يحكيلها عن زميلته و عجبنى رد فعلها لما خديته فى حضنها برافو واضح انها مدياله الثقة لأنه يستاهلها لأنه قاوم زميلته اثناء ما كانت مراته عايزه تطلق...لأ ده الحضن ده لازم يتقفل عليه بالجامد اوى
أما انت يا أخى الغير معروف أرفع لك القبعة بس مش عارفة على ايه و لا ايه انت عايز مجلدات يترد عليك فيها مش مجرد كلام و انا كمان هستنى جنة لما ترد عليك

أميرة الرومانسية يقول...

عزيزى الغير معرف
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
من انت؟ بشر مثلنا؟
لقد كنت فى زيارة لصديقتى حلم جميل ففتحت النت و قالت لى فيه حاجة لازم تشوفيها فقرأنا كلامك من أول 17 فبراير حتى الآن و لكنى صممت أن أكتب لك قبل أن أمضى
حيث أنك مصمم على عدم اختيار اسم لك فقد قررنا نحن اختيار اسمك و هو كما قالت صديقتى "آخر الرجال المحترمين"
أخى الكريم تقبل تحياتى و اعزازى بشخصك و شكرا على جرعة التفاؤل التى أعطيتها لكل أنثى قرأت أرائك و أتمنى أن يكون كل العالم مثلك و أهمس فى أذن زوجتك ألا تطلب الطلاق مرة أخرى أبدا و انا على يقين انك تقدر عذرها آنذاك و ما كانت تمر به من ظروف لا تقوى على احتمالها أى إمرأة إلا إذا كانت مؤمنة حقا و كان الله ايضا مقدر لها أن تتزوج رجل فى قوتك
فى أمان الله

gannah يقول...

قرائى الأعزاء
اشكركم للتعليقات
اولا اسمحولى ابدأ بشمس النهار
بصراحه ضحكت كتير من تعليقاتك لانك مبسطه الموضوع وأدنتى الزوجه الثانية بصورة غير مباشرة
الشرع عمره ما أحل للمرأة تبص لرجل متزوج ولكنه أجاز لها أن تتزوجه ان تقدم لها طواعيه ودون أن تلاحقه هى ودون أن تعطى نفسها الحق فى أن تقتحم حياته وأظنك أسأتى فهم هذه النقطه

حلم جميل و روفى و حنان وأميره الرومانسية
شكرا لكم وشكرا لتنبيهى لوجود هذه التعليقات

أخى الكريم "الغير معرف"
سعيده بقصتك فقد تمثل فيها قول الله تعالى "ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب"
بارك الله لك فى زوجتك وابنتك ولكنى أخشى أن التعميم لا يجوز فى هذه الحالة وسأسوق لك أسبابى ولك أن تناقشنى
أولا: الله سبحانه وتعالى أعلم بخلقه فلتشريع التعدد فوائد عديده ذكرها الكثير من الفقهاء ولهذا فهو خارج المناقشه فمشروعيته معلومه والله يشرع لجميع خلقه وليس لفئة واحده فبعض الرجال لا يستطيع أن يكتفى بزوجه واحده وفى المقابل بعض البنات لا يمانعن فى لقب الزوجه الثانية
ثانيا: المثال الذى قابلته هو لسيدة بالفعل خطافه رجاله تستخدم أساليب رخيصه لأخذ مالا يحل لها فماذا تقول فى فتاه من عائلة كريمه طرق بابها رجل متزوج عن طريق تقليدى فوافقت وهو يؤكد انه يحب زوجته الاولى
ثالثا: ليست كل البيوت كبيتك-حفظه لك الله- فبيوت كثيرة هذه الايام تسير بدون حب حقيقى ولكنها صحبه وعوامل مشتركه وأطفال وأشياء أخرى وفى هذه الحالة لا تلوم الرجل اذا بحث عن زوجه ثانية تشبع عنده عاطفه يفتقدها شرط ان يحقق العدل ويحفظ كرامه زوجته الاولى وحقوقها
رابعا: أتحفظ على وصفك لعلاقه الزوج بالزوجه الثانية وأقصد بها العلاقه الخاصه فمعروف أن هذا الجانب قوى عند الرجل ويغلب احيانا على الجانب العاطفى ومعروف أيضا أن هناك عظماء فى التاريخ الاسلامى كانت لهم اكثر من زوجه ومع ذلك كانوا اكثر البشر انسانية

يا سيدى تعميم حالتك على الجميع لا يجوز
اعطتنى قصتك صورة مشرقه ولا بد ان لزوجتك دور هام بها فلا يمكن ان يكون كل هذا الحب الا لمن هى جديرة به حقا فبارك الله لكما وحفظكما من كل سوء ورزقكما بطفل أخر وما ذلك على الله ببعيد
صدقنى هناك زوجه ثانية لا يمكن ان نطلق عليها ابدا خطافه رجاله بل هى احيانا تكون دعامه هامه لاستمرار حياة الزوجه الاولى وهذا يحدث اذا كانت تتقى الله
للعمله وجه أخر
تحياتى للرائعه زوجتك وللجميله طفلتك ربنا يحميها

شمس النهار يقول...

اختى العزيزة جنة
انت متأكدة من حكاية الشرع دى اللى انت قولتيها؟ طب انا مرة قريت موضوع اسمه "عزيزى الرجل هل تسمح لى بخطبتك؟" و عجبنى أوى بس انا محتارة احنا لحم و دم أنا مش فاهمة لو انا حبيت واحد أكيد ده من حقى طب افرضى انه متجوز ليه بتقولى انه بتاع مراته بس و ليس لى اذا كان الشرع محلله مش يمكن انا هحبه اكتر
طب اعمل ايه؟
طب شوفتى ازاى هى طلبت منه الطلاق و هو يا حبيبى مقطع نفسه عليها طب مش واحدة حنينة عن كدة تبقى أولى بيه؟

حنان يقول...

متختشى على دمك يا عقربة يا حرباية هو عينى عينك كدة؟ و الله انت عايزة شبشب يتنسل على دماغك
طب ما فيه رجالة مش متجوزة محتاجين حنية يا مؤسسة الحنان
متسيبى ياختى المتجوز فى حاله هو مايحلاش الا اذا كان متجوز؟
لأ يا كهينة مش بتاعك لأ بتاع مراته بس عاجبك و لا لأ

الأخت العزيزة جنة
معلش على الأسلوب اللى ابتديت به كلامى بس كواحدة متجوزة الدم غلى فى نافوخى
و النبى شايفة الكهن؟
على العموم كلامك عجبنى ماعدا النقطة التانية لأن اى راجل لو أكد للزوجة التانية انه بيحب مراته الأولى يبقى كذاب و هيبقى فيه تالتة و رابعة لأنه لو بيحب الأولى مش هيجرحها و هيعمل زى المش معروف
الله يباركله ادانى أمل فى الحب و عجبنى كمان فى كلامك ان السر أكيد فى مراته و انا هغير من نفسى مع جوزى علشان يبقى زييه بس قوليلى تفتكرى هى عملت ايه علشان يبقى متيم بيها اوى كدة؟ ازاى الواحدة تضمن جوزها فى جيبها اوى كدة؟

حلم جميل يقول...

حنان
و النبى لما تيجى تدى شمس النهار بالشبشب ابقى اندهينى، انا هقعدلك عليها علشان تعرفى تنسليه كويس على دماغها
جنة
فرحانة انك رديتى و طبعا انت أعلم مننا بالشرع بس أنا حاسة ان فعلا التجربة دى مينفعش تعمم لأنه كان بيتكلم على حالة خاصة و هى حالة الرجل اللى بيحب مراته حب حقيقى و فى نفس الوقت لإغراء واحدة تانية
و شكرا انك لفتى نظرنا لموضوع مراته
فعلا أكيد السر فيها الأروبة دى اللى تمسك جوزها فى ايدها بالمنظر ده
و الرجل لما يكون مخلص كده يبقى لا هيتخطف و لا فى أى عقربة و لأى حرباية (أى خدمة يا حنان) إلا و آخرها شبشب تتلزق بيه على الحيطة

غير معرف يقول...

شرف كبير لى يا د.جنة انك تردى على و انا مجرد شخص عادى بحب اقرالك و مقدرش أجاريكى فى درجة الثقافة و انا موافق ان مفيش تعميم و انى كنت بتكلم عن تجربتى الشخصية لكن عارفة انت لو كنت خدتى بالك من كلامى كنت هتعرفى ان انا بهاجم الرجالة مش الزوجة الثانية و صدقينى انا افهم بنى جنسى اكتر منك زى ما الستات بيفهمو بعض،صدقينى 95% من الحالات بيبقو الرجالة بيكذبو و الموضوع كله بيبقى نزوة جنسية و مراهقة و الزوجة الثانية بتتظلم اكثر من الأولى كمان و تلاقى الراجل بطئ جدا فى احياء اى سنة من السنن الشريفة أو أمر من أمور الشرع لكن سريع و نشيط جدا فى النقطة دى بالذات من غير ما يفكر ان الرسول الكريم قال رفقا بالقوارير و احنا مش هنضحك على بعض مفيش اى زوجة أولى اللى هى واحدة من القوارير دول مش هتتجرح فمعنى كدة ان الراجل لازم يصبر كتير و يحاول يكسر الحجر علشان يصلح المشكلة قبل ما ياخد الخطوة الخطيرة دى
بصفة عامة انا كنت بتكلم عن حالة الرجل اللى بيحب مراته صدقينى ده مش هيقدر حتى اذا فيه عذر من الشرع

غير معرف يقول...

أما عن نقطة بنت العائلة الكريمة اللى يطرق بابها واحد يطلبها و يقول انه بيحب مراته فتبقى دى حاجة من اتنين يا هبلة يا بتضحك على نفسها لأنه طبعا كداب فى أصل وشه، عارفة لو صادق هيقول بحترم مراتى مبكرههاش بعزها بقدرها و بفكرك تانى احنا بنفهم بعض زى مانتو بتفهمو بعض
اما عن نقطة العلاقة الحميمة اللى بين الرجل وواحدة من زوجاته(لأن انا مصمم ان الرجل مابيحبش غير مرة واحدة فى حياته) ف دى وجهة نظر شخصية بحتة ماينفعش تطبق على كل الرجالة لكن انا فى النقطة دى بالذات كنت بتكلم عن نفسى و على فكرة انا قبل ما أعرف مراتى كنت حاسس بكدة برده كنت بحس انى مستحيل اعاشر واحدة جنسيا يعنى الا اذا كنت بحبها اصلا كنت بحس انى مش هعرف و كنت بحس انى هقرف و هبقى زى أى ذكر و أنثى يعنى أنا موافق ان دى حاجة شخصية بحتة

غير معرف يقول...

النقطتين اللى اختلف معاكى فيهم هم:
أولا فى النقطة الأولى من كلامك لما بتقولى ان بعض الرجال ما يكتفيش بامرأة واحدة يعنى باختصار مقولة "امرأة واحدة لا تكفى"،لا مش مقتنع،الشرع ماتحطش علشان يدلع الرجالة اللى بقت عايزة طول الوقت تدلع طب ليه امرأة واحدة لا تكفى؟علشان مفيش امرأة كاملة،طب ماهو مفيش حد كامل مفيش زوج كامل و لا اب كامل و لا ام كاملة و لا اخ كامل و لا طفل كامل،معقول الشرع هيبقى ظلم الزوجة بالذات؟لا طبعا، المشايخ يقولو زى ما هم عايزين بس فى كلام لا يمكن يدخل العقل،الشرع حدد اسباب بس طبعا مش من ضمنها ان امرأة واحدة لا تكفى لكن علشان احنا عايشين فى مجتمع ذكورى يتم لوى ذراع الشرع بسبب رغبة العيل آسف قصدى الرجل فى التنويع
ثانيا النقطة الثالثة فى كلامك و هى ان البيت قايم علشان العيال و العشرة بس مفيش حب و الرجل يلاقيه بره،برده مستحيل يكون ده من اسباب الشرع لأن الراجل هنا لازم يضحى بنفسه و حبه علشان مصلحة اطفاله و مشاعر المخلوقة اللى شافت الويل و هى شايلاهم فى بطنها،انا شفت ارامل و مطلقات بيضحوا بالحب علشان عيالهم لكن فين النهاردة الراجل اللى بيضحى

غير معرف يقول...

عارفة عايزانى الخص انا مش مؤمن بكلمة خطافة رجالة لأن دى كلمة الرجل اخترعها علشان يدارى على الحقيقة و هى ان اسباب الشرع الحقيقية للتعدد نادرة جدا عاملة زى مسألة اللى يتوه فى الصحرا و يلاقى غزالة ميتة و هيموت من الجوع يااا كل فين و فين انما صدقينى فى معظم الحالات ولا بيبقى فيه أى مشكلة فى الزوجة و الرجل بيسيب نفسه يتخطف بمزاجه و الستيتين مظلومين و انا بنبه أخواتى كلمة خطافة رجالة هى اختراع رجالى للتهرب من المسؤلية و لوى ذراع الشرع و صدقونى الرجالة بتضحك عليكم

غير معرف يقول...

ازاي بتقولي ان الزوجة التانية ممكن تكون دعامة للبيت أنا واحدة متزوجة عن قصة حب وواثقة في جوزي جدا ولكن اكتشفت انه في مرحلة من حياتنا كنت انا وهو في حالة غريبة من الكآبة بسبب انتقالنا لبلد آخر انه فكر في موضوغ الجواز التاني واكتشفت الموضوع ده بعد ما انتهى بسنتين وحسيت بجرح فظيع وصممت على الطلاق برغم انها كانت مجرد فكرة خايبة زي ما بيقول وعشان انا اعرفه كويس من وانا عمري 17سنة ماصدقتش انه كان ممكن يتجوز علي,لكن لو كان اتجوز كنت اكيد هطلق منه وكان هيبقى بيت اتخرب عشان دعامة البيت تتبسط......
وللأح الغير معرف فعلا الراجل ما بيحبش غير مرة واحدة في حياته حب صادق والزوجة الأولى لما بتكون حبيبته الي هو اختارها بيفضل يقارن اي واحدة تانية بيها وبتكون النتيجة في صالح حبيبته ومراته الي صبرت معاه وكبروا مع بعض
وفي النهاية التجربة الي مريت بيها انا وجوزي اثبتتلي اد ايه هو بيحبني وده فضل من ربنا

غير معرف يقول...

موضوع التعدد دا تعبلى نفسيتى لدرجه انى بقيت اشوف الرجاله اشباح والزوجات التانيه ربنا يهديهم
المشكله مش فى التعدد المشكله فى اللى بيطبق التعدد انا ماشفتش حاله واحده تفتح النفس وتشرف الاسلام وتشجع على التعدد الا كله قهر وظلم
انا ازاى اقدر اقوم بدور الراجل والست
ماهو مش هيبقى معايا واربى واكبر وهو بيتدلع من السرير دا للسرير دا ؟
اما الاقى انى فقدت الضهر والسند والحمايه
وحياتى بقت كلها خوف وعدم امان ازاى هربى اجيال؟
وابشع اتهام يتهموه للست انتى اكيد مقصره !!!! تلاقى نفسها فجأه كانها كانت بتنفخ فى اربه مخرومه
ومجرد ماتطلب الطلاق تبتدى سياسه التكفير واقعدى ربى العيال
ليه ابقى انا ام العيال وهى العشيقه ؟
دا حتى اسلوب التعارف بيبقى فى منتهى القرف بعد ما يحبو فى بعض ورسايل وغراميات وهو اكيد بيتغير على مراته
ويخلها تنام ودمعتها حرقاها فى الاخر يروح يتجوز عليها
ودايمال لحجه مش احسن ما اعمل حاجه حرام؟ طيب انا مهما كان فانا ربنا هدينى بقدر معين للايمان ماتفرضش عليا ابقى بقوه الايمان دى انا اخاف ما تققيش ربنا فيه او اخونه
بعدين الناس اللى بتقول ربنا ليه حكمه فى كدا لكن احنا فى زمن كله ظلم وقسوه وفى ستات بتمرض وفى ستات بتموت
اما جوزها بيتجوز غيرها يعنى كل انسان وليه قدره
مافيش حاجه اسمها ربنا خلق الراجل كدا
وخلق الست عندها القدره على التحمل
لاء مش كلهم
انا كنت كل يوم بكاء وحزن واكتئاب من الى بقراه واللى بشوفه
لكن غير معرف حقيقة ربنا خلانى اشوف كلامك عشان احس ان الدنيا لسه بخير
ربنا يحفظك انت وزوجتك وبنتك ويملى بيتكم بالذريه الطيبه ويجعلها قرة عين لكم ربنا يحفظ بيتك ويحفظك لاسرتك
ويبعد عنك شر الحسد والحقد وامثال المطلقه اللى اتعرضتلك وامثال شمس النهار اغلب الزواج الثاانى بيحصل باللف والدوران
ربنا يحميك ويحفظك ويكثر من امثالك
اللهم احفظ بيوت المسلمين من خراب البيوت واقتل الغيره فى قلب كل زوجه اولى ورد كيد الظلم فى نحر الظالمين
وتسلمى يا جنه على مدونتك الجميله

غير معرف يقول...

الست جنة بعد ما كتبت انها ضد الزواج التاني قالت ان الزوجة التانية ممكن تكون دعامة للبيت وللعملة وجه أخر يعني ما بقاش فيه صدق ولا امان لحد

Gannah يقول...

إلى الأخ غير معرف
الست جنة لم تقل انها ضد الزواج الثانى فمن أنا لأحرم ما أحله الله لكنى أقول أننا شعب لنا ثقافه تكاد تحرمه وتدين الزوجة الثانية مباشرة دون الرجوع إلى تفاصيل قصتها
المسألة ثقافه شعوب والزواج الثانى تم وصمه بسبب الظلم وعدم العدل الذى حذرنا الله منه وبسبب بعض الرجال الذين يأخذون من الدين حجة للسير وراء اهوائهم
تحياتى

ضئ القمر يقول...

اولا السلام عليكم ثانياتتلخص تجربتي في اني متزوجه بقالي 5 سنين حصلي اجهاضات كتير ومن ضمنهم ولدت مره والطفل توفي وقعدنا سنتن معدش بيحصل حمل خالص ثم اكتشفنا اني عندي انسداد في الانابيب السبب ايه الله اعلم فزوجي قرر الزواج لانه وحيد ونفسه يخلف وحاولت مرتين حقن منجحش المهم زوجي لقي وحده تانيه وكتب كتابه لكنه هيتزوج بعد شهرين بالشرع ده حقه المشكله فيا انا ومش لاقيه ليها حل اني مصدومه في كل اللي حوليا وكرهت الدنيا ومش عاوزه الحياه حاسه اني انهرت وادمرت مش عاوزه اكمل مع زوجي بس مش قادره اخد هذه الخطوه عاوزه اقولكم اد ايه كنا متفاهمين جداااااا وبنحب بعض بس بعد كل الظروف اللي مرينا بها بدئنا نبعد عن بعض مش متخيله ان حياتي ادمرت مش متخيله انه ببعد عني وانه خلاص والله مش عارفه اعمل ايه وليه مش قادره اخد الخطوه الاولي في الانفصال

ضئ القمر يقول...

عشان كده لو انفصلت عمري ما افكر في الزواج وعمري ما اكون زوجه تانيه لان الم الزوجه الاولي ليس له وصف مهما نوصف مش زي اللي في الموقف نفسهياريت كل اخت قبل ما تقرر تكون زوجه تانيه فكري الف مره لو اني الزوجه الاولي هتحسي بايه